Nieuwe projecten binnen winkelnota 2.0
Volgens Unizo is die nieuwe impuls broodnodig: de winkelleegstand in de kernen van steden en gemeenten stijgt sterk. In december stond 7,6 % van de verkooppunten leeg, mede doordat de consument steeds meer wordt aangezogen door de grote shoppingcenters en baanwinkels in de rand. De maatregel past in de nota ‘Winkelen in Vlaanderen 2.0’ van minister-president Peeters.
Het stimuleringsprogramma bevat drie luiken:
- de aanzet tot kernversterkende maatregelen, van het oprichten van een winkelmanagement over het zorgen voor een betere bereikbaarheid tot een betere bewegwijzering. Peeters trekt voor dergelijke projecten vier miljoen euro uit. De subsidie bedraagt 30% van de aanvaarde projectkosten, met een maximum van 70.000 euro per stad of gemeente.
- de renovatie van handelspanden. Hierbij voorziet de Vlaamse regering in een enveloppe voor steden en gemeenten die een subsidiereglement opstellen voor handelaars die hun pand willen renoveren en heeft daar 4,5 miljoen euro voor veil.
- Het derde en laatste luik slaat op de aankoop van handelspanden, ook goed voor 4,5 miljoen euro. De openbare besturen moeten die panden na aankoop en renovatie wel opnieuw ter beschikking stellen van de gebruiker (verkopen, verhuren, beheren, ,..).
Unizo gaat de gemeentebesturen aanzetten om op deze nieuwe mogelijkheden in te spelen en een strategische visie op het winkelgebeuren te ontwikkelen. De projecten moeten voor midden september 2013 worden ingediend.