AB InBev, de grootste brouwerijgroep ter wereld, zet steeds meer in op premiummerken en kon daardoor een mooie omzetgroei realiseren ondanks stagnerende volumes. De sponsoring van de wereldbeker voetbal kostte wel handenvol geld.
Premiumtrend
In het tweede kwartaal van dit jaar steeg de omzet van AB InBev met 4,7% tot 14 miljard dollar (12 miljard euro). Het verkochte volume nam wel toe met slechts 0,8%, minder dan wat analisten hadden verwacht. Dat de omzet sterker stijgt dan het aantal verkochte hectoliters, komt doordat de brouwer sterker inzet op duurdere speciale bieren. De wereldwijde premiumiseringstrend draagt ook bij tot het succes van de wereldmerken als Stella Artois, Budweiser en Corona, die met meer dan 10% vooruitgaan, zegt het bedrijf in een persbericht.
De nettowinst bedroeg 2,2 miljard dollar of 1,9 miljard euro, een stijging met 15%. AB InBev realiseerde belangrijke kostenbesparingen als gevolg van de fusie met SAB Miller, maar wijst tegelijk op hogere verkoop- en marketinginvesteringen voor Budweiser in de aanloop naar de wereldbeker voetbal in Rusland. “Eén van onze meest prestigieuze en geslaagde sponsoringsprojecten”, zegt de brouwer, maar er hing dus wel een stevig prijskaartje aan: 1,7 miljard euro, meer bepaald.
AB InBev verwacht in de tweede jaarhelft een versnelling van de groei en past tegen begin volgend jaar zijn organisatie aan om groeimarkten beter te bedienen. De brouwer vereenvoudigt zijn geografische structuur en gaan van negen naar zes administratieve zones, waardoor de Belg Jan Craps promoveert van zonepresident Zuid-Azië Zuid tot zonepresident Azië. Ook interessant om weten: ZX Ventures, het innovatielaboratorium van de groep, behoudt zijn onafhankelijke positie en gaat een nog belangrijker rol spelen om sneller te kunnen anticiperen op markt- en consumententrends. Op 20 september spreekt e-commercedirecteur Vladimir Sushko van ZX Ventures op de RetailDetail Day.