De Britse supermarktketen Tesco formuleert een eigen antwoord op het groeiende succes van Aldi en Lidl: vanaf september zouden in het Verenigd Koninkrijk de eerste vestigingen van een eigen discountketen in de stijl van Colruyt opengaan.
Wordt Jack’s de Britse Colruyt?
Tesco komt in het Verenigd Koninkrijk op de proppen met een nieuwe formule: de distributeur zoekt medewerkers voor een eigen discountketen, waarvan op korte termijn een zestigtal winkels de deuren moeten openen. De keten zou Jack’s gaan heten, meent The Guardian. In de gelanceerde vacatures is ook sprake van kleine teams in een nieuw bedrijf, dat operationeel volledig losstaat van Tesco.
De nieuwe keten zal volgens insiders opvallend veel gelijkenissen vertonen met de supermarkten van Colruyt: Tesco nam vorig jaar Engelands voornaamste groothandel Booker over en zou daarom nu een formule op het oog hebben die het midden houdt tussen discount en cash-and-carry. In de bestaande Tesco-winkels worden sinds de overname ook al steeds meer grote bulkverpakkingen geïntroduceerd.
Naar zestig vestigingen in eerste fase
Tesco zou al duizenden potentiële locaties hebben bekeken voor de nieuwe formule en zoekt op dit moment naar personeel voor minstens vier concrete vestigingen. In Liverpool is zelfs sprake van een winkelopening binnen de vijf weken.
In de jaren 1980 probeerde Tesco al eerder eens een discountformule uit te rollen, toen Victor Value genaamd, maar die werd na vier jaar stopgezet uit vrees voor kannibalisatie. Het is een risico dat de distributeur nu voor lief neemt, aangezien Aldi en Lidl vandaag bijna 13% van de Britse foodretail in handen hebben en ze jaarlijks 8% meer omzet behalen. De grote vier in het VK – Tesco, Sainsbury’s, Asda en Morrisons – weten daarentegen omzetgewijs amper de stijgende voedselprijzen bij te benen.