Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.
Expansie over heel Frankrijk
De winkelketen So.bio staat voor lokale, biologische voeding met een zo kort mogelijke bevoorradingsketen. Vandaag heeft de formule acht vestigingen in Zuidwest-Frankrijk, maar binnenkort gaan nog twee winkels van start. Carrefour, dat de formule voor een niet nader bekendgemaakt bedrag heeft overgenomen, laat weten dat het So.bio verder wil uitbreiden over het hele Franse grondgebied.
“So.bio is een van de beste bio-speciaalconcepten in Frankrijk, dankzij de goeie kwaliteit van het aanbod, de prijspositionering, de knowhow van de teams en het efficiente beheer”, aldus Benoit Soury, directeur bio bij Carrefour.
Vier keer zoveel bio binnen de vijf jaar
Met So.bio wil de retailreus langs de hele distributieketen biologische producten kunnen aanbieden: van de gespecialiseerde biowinkels, over de biowebshop Greenweez die Carrefour eerder kocht tot de biocorners in alle traditionele supermarkten. De bioformule hoopt van haar kant mee te kunnen genieten van de “complementaire expertise en de menselijke en financiele middelen van de Carrefour-groep”, zegt medeoprichter Jean-Marc Lachat.
Carrefour heeft zich in zijn nieuwe strategie tot doel gesteld om over vijf jaar met bio een omzet van 5 miljard euro te behalen. Dat is vier maal zoveel als vandaag het geval is. Op de Franse biomarkt is veel beweging momenteel, weet vakblad LSA: Intermarché investeerde recent in bioketen van 141 winkels Les Comptoirs de la Bio en ook Leclerc wil binnen de vijf jaar 200 biowinkels openen.