De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.
Concurrentie van huismerken
Volgens persagentschap Reuters heeft de Amerikaanse multinational verschillende investeringsfondsen gecontacteerd om te polsen naar hun eventuele interesse in de Europese divisie van het concern, die meer dan een miljard euro zou moeten opbrengen. Van een deal is nog lang geen sprake en het bedrijf wil niet reageren.
De tissuefabrikant ondervindt hevige concurrentie in Europa, waar het de nummer twee is na het Zweedse Essity (van merken als Lotus, Okay, Tena en Libresse). De opkomst van e-commerce en de aanhoudende groei van goedkopere huismerken spelen het bedrijf parten. Eerder maakte Kimberly-Clark al bekend dat het wereldwijd 10 van zijn 91 fabrieken wil sluiten en 5.000 banen wil schrappen om tegen 2021 voor twee miljard dollar kosten te besparen.