De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%).
Omzet -21%
Een grote verrassing is de omzetdaling niet: door de herstructurering en de sluiting van meer dan zestig winkels donderde de Belgische omzet met 21% omlaag naar 86,8 miljoen euro. Toch zal het transformatieplan ook dit jaar worden verdergezet, meldt de keten in een persbericht. Blokker zit al een tijd in slechte papieren, door de concurrentie met Action en de internetspelers.
Toch blijft de nieuwe CEO van Blokker België, Rob Schuyt, hoopvol: de winkels die al zijn omgezet naar het nieuwe format hebben volgens hem 30% meer verkocht. De keten zegt dan ook dit jaar 35 winkels te willen transformeren. Een andere nieuwigheid worden pop-upwinkels, die voorraden waarvoor geen plaats meer is in het nieuwe Blokker aan “voordelige voorwaarden” zal verkopen.
“Verder met dit fundament”
Ook over de grenzen heen zit Blokker in de problemen: daarom kondigde de holding een draconisch plan af waarbij ‘niet-essentiële’ ketens werden afgestoten (denk aan Bart Smit/Intertoys, Leen Bakker en Xenos) en de focus enkel op de gelijknamige keten gericht werd. Anderhalve maand geleden maakte het bedrijf nog een recordverlies van 344 miljoen euro bekend.
De directie wordt dan ook serieus ingekrompen: Odile Bocxe, Corné Mulders en Koen van Doorn mogen beschikken, het resterende bestuursteam telt nog vijf leden. “We hebben flink gesleuteld aan het bedrijf. Het strategische veranderingsmanagement is achter de rug. Er ligt nu een fundament. Daarmee kunnen we nu verder”, citeert het FD een woordvoerder. Ook elders krimpt Blokker in: het distributiecentrum in Gouda gaat dicht, de 49 werknemers kunnen verhuizen naar het enige overblijvende dc in Geldermalsen.