Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.
Efficiëntiemaatregelen
“Wij onderscheiden ons als discounter door efficiënt om te gaan met de aanwezige middelen. Dit betekent ook dat we zorgvuldig omgaan met de natuurlijke hulpbronnen van onze planeet”, zegt duurzaamheidsdirecteur Rayk Mende. “Wij stellen ons ten doel om in 2021 onze broeikasgasemissies met 40% terug te dringen ten opzichte van 2015.” Om dit te realiseren bouwt de discounter op twee pijlers: verhoogde inzet van stroom uit hernieuwbare energiebronnen en opgedreven efficiëntiemaatregelen om te besparen op energie, koelmiddelen en brandstof.
In België worden alle distributiecentra en nieuwe winkels uitgerust met ledverlichting en worden alle koelingen en vriezers vervangen door energiezuinige exemplaren. Het nieuwe distributiecentrum in Turnhout zal beantwoorden aan de nieuwste vereisten voor duurzaam bouwen. Aldi België heeft momenteel meer dan 35.000 zonnepanelen op zijn daken liggen en plant in de komende twee jaar nog minstens 8.000 zonnepanelen extra. In Nederland koopt Aldi al sinds 2015 enkel groene stroom aan. Door gebruik van warmterecuperatie dringt de keten het verbruik van aardgas terug. Klassieke plastic kassatassen verdwijnen dit jaar uit het assortiment in beide landen.
Minder winkels, meer omzet
Samen met het klimaatbeleid publiceerde Aldi Nord voor de tweede maal ook een duurzaamheidsrapport. Dat bevat enkele interessante cijfers over de discounter: de netto-omzet steeg van 21,2 miljard euro in 2016 tot 23,4 miljard in 2017, hoewel het aantal winkels daalde van 4.789 in 2016 naar 4.731 in 2017. Dat was het gevolg van winkelsluitingen in Duitsland, Denemarken en Frankrijk. In België en Luxemburg had de keten eind vorig jaar 459 winkels (+2), in Nederland 494 (+3).
Het aantal producten in de Aldi-winkels blijft stijgen: het zijn er nu 1.465 in België, waarvan 96,1% eigen merken. In de rekken vinden we 14 vegetarische of veganistische producten, 101 bioproducten (een flinke stijging) en 16 fairtradeproducten. Er liggen gemiddeld 95 groente- en fruitproducten in het assortiment. De oplage van de folder bedraagt 4.650.273 exemplaren, dat betekent 10.823 ton papier. In Nederland verkoopt Aldi nu 1.737 producten, waarvan 93,5% eigen merken. Daarbij 13 vegetarische of veganistische producten, 112 bioproducten en 29 fairtradeproducten. Er liggen gemiddeld 104 groente- en fruitproducten in het assortiment.
De groep heeft 69.367 medewerkers, waarvan 46.842 vrouwen. In België en Luxemburg zijn dat er 6.727 (4.804 vrouwen), in Nederland 8.654 (5.099 vrouwen). Op groepsniveau heeft 27,3% van die vrouwen een leidinggevende functie. In België (29,5%) zijn dat er beduidend meer dan in Nederland (17,9%).