Belgisch bier moet het van het buitenland hebben
De sterkste merken van AB InBev, die goed zijn voor zeventig van het totale verkoopvolume, zagen hun verkocht volume met 1,5% aantrekken. De wereldmerken uit die groep – Budweiser, Stella Artois en Beck’s – klommen zelfs 4,1%.
In Brazilië werd liefst 50% meer Stella Artois verkocht, in de VS ging de verkoop van het Leuvense bier er met meer dan 10% op vooruit. Ook Budweiser kende een sterke sprong, vooral in Rusland en China. Nu al wordt 51% van het wereldwijde volume van Budweiser buiten de VS verkocht.
De Belgische markt wordt daarbij wel steeds marginaler. In eigen land daalde het verkocht volume eigen bieren van AB InBev met 4,1%, vooral als gevolg van de slechte weersomstandigheden in de eerste jaarhelft. Het marktaandeel bleef desondanks stabiel op 56,3%.
Zowel omzet als marge gestegen
De wereldwijde verkoop was in 2012 goed voor een omzet van 39,7 miljard dollar (dertig miljard euro), 7,2% meer dan in 2011. Dat deze stijging hoger lag dan de toename van het volume, was het gevolg van een combinatie van hogere verkoopprijzen en een betere productmix, waarbij vooral de duurdere bieren het goed deden.
AB InBev maakte op de verkoop een nettowinst van 7,28 miljard dollar (5,5 miljard euro), een stijging met 12,9% ten opzichte van een jaar eerder. Naast de omzet steeg immers ook de brutomarge van 57,4% naar 58,6%. Voor de aandeelhouders levert dat een dividend op van 1,70 euro bruto. Vanaf nu gaat de brouwerijgroep zijn aandeelhouders trouwens voorstellen om tweemaal per jaar een dividend uit te keren.
Met dank aan Facebook
In 2013 wil AB InBev verder investeren in zijn belangrijkste merken, waarbij het Budweiser weer populair wil maken bij de jongere Amerikaanse consument. Ook wil het op de Amerikaanse markt zijn marktaandeel uitbreiden in het segment van de luxebieren. In China mikt het bedrijf dan weer op nieuwe overnames en in Brazilië blijven de topmerken Brahma, Skol en Antarctica in de schijnwerper staan.
De brouwer rekent daarbij onder meer op zijn aanwezigheid op de sociale en digitale media. “Onze merken tellen ongeveer zestig miljoen fans op onze pagina’s op de sociale media. We creëren ook unieke ervaringen die de consument dichter bij zijn favoriete merk brengen”, alus AB InBev.