Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.
Drie grote spelers
Discounters zullen in Europa tegen 2021 al een groter kanaal zijn dan hypermarkten, zo berekende LZ Retailytics in een nieuw rapport. De komende vijf jaar komt er zo’n 10 miljoen vierkante meter winkeloppervlakte bij voor de prijsvechters. Dat is ongeveer het equivalent van de huidige totale winkeloppervlakte van Carrefour in Europa. Ter vergelijking: hypermarkten groeien in dezelfde periode met slechts 1,8 miljoen voor de hypermarkten. Supermarkten winnen 4,1 miljoen vierkante meter en blijven het grootste retailkanaal in Europa.
De expansie van de drie grote spelers Lidl, Aldi Nord en Aldi Süd zal niet vertragen, voorspellen de analisten. Hun verwachte jaarlijkse groei bedraagt 6% tot 2023 en ze blijven nieuwe winkels openen, bestaande winkels vergroten en hun assortiment uitbreiden. Ze “versupermarktiseren” hun concepten om nieuwe verkoopkansen te creëren. Lidl plant in Duitsland per winkel gemiddeld 20 meter schapruimte toe te voegen en ook de uitrol van het nieuwe winkelconcept van Aldi Nord is veelbelovend volgens het rapport.
Duitsland, VK en Rusland
Opmerkelijk: wel 60% van de omzetgroei van de discounters zal van West-Europa komen. Nog verrassender is de vaststelling dat Duitsland hier de belangrijkste groeidrijver blijft. Hoewel de markt verzadigd lijkt, blijven discounters er nieuwe winkels openen, met name in stadscentra. Bovendien groeien ze door overnames. Netto, de Duitse discountdochter van Edeka, nam recent bijvoorbeeld winkels over van Kaiser’s en van Treff 3000. In het Verenigd Koninkrijk is de groei het gevolg van een nek-aan-nekrace tussen Lidl en Aldi (Süd), die verwikkeld zijn in een heftige strijd om het markleiderschap in het discountsegment.
De belangrijkste groeimarkt voor discounters echter is er één waar noch Aldi noch Lidl aanwezig zijn: Rusland. Hier heet de marktleider Pjaterotsjka, een agressieve groeier die de komende vijf jaar wel 18 miljard euro omzet zal toevoegen. Om politieke en economische redenen ziet het rapport voorlopig geen ruimte voor Westerse discounters in Rusland. Overigens, ook in Oekraïne en Noorwegen zijn Aldi en Lidl afwezig en is de markt in handen van lokale helden.
In de rest van Europa is Lidl de dominante speler. Hoewel de relatieve groei van de retailer met 4,3% per jaar lager is dan bijvoorbeeld die van Aldi Nord (5,4%) of Pjaterotsjka (6,8%), toch is de keten goed voor een kwart van de bijkomende verkoopoppervlakte voor discounters in Europa. Lidl gaat in zijn eentje wel 2,5 miljoen vierkante meter openen en is volgens LZ Retailytics “niet te stoppen”. Tenzij, misschien, door de twee Aldi’s die almaar nauwer samenwerken en die in toenemende mate de sterke punten van de Lidl-succesformule overnemen.