De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.
In het spoor van Nike
Volgens de Duitse zakenkrant Handelsblatt kunnen de kleine winkeliers het niet verkroppen dat Adidas samenwerkt met internationale sportspelers zoals het Britse JD Sports en het Amerikaanse Footlocker, maar dat ze de Duitse inkoopallianties als Intersport en Sport 2000 links laten liggen. Adidas wil zo zijn online-omzet van 1 miljard euro in 2016 verviervoudigen naar 4 miljard euro in 2020. Om te blijven concurreren met zijn Amerikaanse concurrent Nike, wil Adidas digitaliseren en het doelpubliek blijvend verbreden. In 2017 bedroeg de totale omzet van Adidas 21,2 miljard euro, Nike deed een pak beter met 31,5 miljard euro.
Kasper Rorsted, de Deense Adidas-topman, heeft zijn verkoopsdirecteur Roland Auschel gevraagd om de band met de detailhandel te versterken. Volgens de Duitse zakenkrant Handelsblatt blijven de kleine winkeliers kritisch: ze willen een aandeel in de nieuwe Adidas-app, een vraag waaraan Rorsted niet tegemoet wil komen. Adidas beschikt over 2.500 fysieke winkels. Daarnaast zijn er nog 13.000 franchisenemers.