Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.
Strijd met grotere ketens
De winstdaling van meer dan 90% bleef echter zonder negatieve gevolgen voor het Nederlandse moederbedrijf, want anders dan in 2016 kon Wibra België zijn overkoepelende bedrijf een dividend van 1 miljoen uitkeren. De nettowinst steeg immers naar 4 miljoen euro, doordat de Belgische afdeling diezelfde 4 miljoen euro uit zijn belastingvrije reserves haalde.
Net als veel andere winkelketens voelt ook Wibra de druk van het steeds uitbreidende Primark, dat na de opening van de eerste Belgische winkel in Brussel inzet op de verdere verovering van de nationale markt. Ook Action zit in het vaarwater van Wibra, voor het assortiment keuken-, badkamer- en decoratieproducten.