Facebook als businessgenerator
“Vanaf half maart kunnen onze klanten via Facebook elke week uit vier aanbiedingen kiezen welk product onze zaterdagpromo wordt“, zegt Lidl-woordvoerder Pieterjan Rynwalt. Het winnende product zou dan 2,5 weken na het afsluiten van de stemronde in promotie gaan, die tijd heeft Lidl nodig om voldoende voorraad te verdelen en om de folders te drukken en te verspreiden.
Daarmee blaast de Belgische afdeling van de Duitse discounter een experiment van juni vorig jaar nieuw leven in. Dat was geen lang leven beschoren was, maar “toen hadden we ook nog maar 11.700 fans. We zaten dan ook pas drie maanden op Facebook”, blikt Rynwalt terug. Inmiddels is dat aantal fans bijna vertienvoudigd, dus de kans op succes is nu ook heel wat groter.
Lidl begint Facebook trouwens meer en meer in te zetten om extra verkoop te genereren. Begin dit jaar organiseerde de keten ook al een receptenwedstrijd via Facebook. “De recepten en foto’s van de winnaars verschijnen binnenkort in onze folder. En uiteraard zullen we telkens enkele ingrediënten in promotie zetten.”
“Geen enkele supermarkt doet beter”
Met 110.700 fans op Facebook heeft Lidl naar eigen zeggen de grootste schare fans. Kwantitatief gesproken krijgt de keten gelijk van Page Karma, een bedrijf dat zich specialiseert in “Facebook-optimalisatie”. Met 110.697 fans (op 22 februari) laat Lidl de concurrentie inderdaad ver achter zich: Delhaize heeft 69.570 fans, Carrefour Belgium 63.922, Albert Heijn België 34.435 en Red Market 10.517.
Volgens datzelfde bedrijf heeft Lidl wel de minst geëngageerde Facebook-fans en prijkt Red Market daar op één. Benieuwd of en, zo ja, hoe snel de nieuwe zaterdagpromotie daar verandering in kan brengen…