Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.
FNG terug naar België met vers kapitaal
“De operatie om met FNG opnieuw een Belgische vennootschap te worden die ook noteert op de Brusselse beurs is voltooid en maandag is het zover”, laat CEO Dieter Penninckx weten. Het modebedrijf heeft er ook bijna 60 miljoen euro nieuw kapitaal geplaatst, dankzij een nieuwe aandelenuitgifte.
Tot 5 juli hadden zowel institutionele als particuliere beleggers de kans om in te tekenen op een nieuwe aandelenronde van FNG: de Belgisch-Nederlandse groep heeft zo’n 2,2 miljoen nieuwe aandelen uitgegeven, die uiteindelijk op een waardering van 27 euro per aandeel uitkwamen. De groep haalt zo 59,9 miljoen euro op. Er gingen 70.517 van de meer dan 2,2 miljoen aandelen naar particuliere beleggers. Vanaf maandag 9 juli zullen de nieuwe aandelen openbaar worden verhandeld, zowel via de beurs van Amsterdam – waar de groep al langer noteert – als voor het eerst via de beurs van Brussel.
Investeringen in expansie Brantano
De kapitaalverhoging van FNG heeft als doel om de focus op Brantano verder te ondersteunen. “We willen de ingeslagen weg krachtig verderzetten”, aldus Penninckx. Het online platform van Brantano is inmiddels drie maanden live. Vanaf de zomer wil het merk dat niet alleen vullen met nieuwe schoenen en kleren, maar ook verder de koppeling met de fysieke winkels maken. Die winkels komen er namelijk in nog twee nieuwe varianten: Boetik by Brantano, dat de klemtonen op mode en premium-merken legt, en de grote one-stop-shops van Brantano Market.
De toekomst is volgens Penninckx echt omnichannel: “Dat bewijzen wij nu al. We zijn ervan overtuigd dat we lokaal de concurrentie met Zalando kunnen aangaan. Online omzet bestaat uit drie elementen, waarvan de pure onlineverkoop het kleinste is: onze omzet via click to reserve en in-store via bestelzuilen, is beduidend sterker.” De koppeling met fysieke winkels verlaagt ook het retourpercentage, ziet de mode-ondernemer: als er fysieke winkels in het spel zijn, blijft er van het aantal retours nog maar een fractie over. “Mensen appreciëren het als ze in de winkel kunnen passen en afhalen; iedere keer naar het postkantoor moeten, is niet altijd de fijnste ervaring.”
Online groei nog veel potentieel
Penninckx gelooft dat er online nog veel groei mogelijk is, en daar zijn nu eenmaal investeringen voor nodig. Het bedrijf investeert dan ook sterk in zaken als digital marketing en artificiële intelligentie. “Indien je geen 10.000 sku’s aanbiedt, haken consumenten af wegens te beperkte keuze. Maar als ze lang moeten browsen, haken ze ook af. Dankzij A.I. slagen we erin mensen sneller bij de gewenste producten te brengen.”
Ook de andere merken in het portfolio van FNG, zoals CKS, Claudia Sträter en Expresso, profiteren mee van de investeringen in het onlineplatform van Brantano. “We hebben nu een state-of-the-art platform ontwikkeld, 90% daarvan is ook voor de andere formules bruikbaar.”