Het doek is finaal gevallen over Toys “R” Us in de Verenigde Staten: alle winkels zijn er dicht en 30.000 medewerkers staan op straat. Toch hoopt de beroemde speelgoedketen nog op een toekomst.
Ex-CEO werkt aan relanceplan
Afgelopen vrijdag hebben de laatste winkels van Toys “R” Us de deuren gesloten in de Verenigde Staten. Daarmee kwam een einde aan de bekende speelgoedketen, die in september vorig jaar het faillissement aanvroeg. De retailer had toen voor liefst 4,9 miljard dollar (zo’n 4,2 miljard euro) aan schulden. Toch gelooft voormalig CEO Gerald Storch nog in een redding: de topman zou aan een plan werken om Toys “R” Us weer tot leven te brengen. Waarschijnlijker is echter dat iemand de intellectuele eigendomsrechten op het merk koopt en hergebruikt. De failliete retailer heeft nog tot begin augustus de tijd om een koper te vinden voor de merkrechten.
Ondertussen wordt vooral druk gespeculeerd over de potentiële kopers van de Toys “R” Us-naam. Wordt het Amazon, dat de keten zo het digitale tijdperk in kan transporteren? Zullen handige ondernemers louter pop-ups van het merk openen naar het speelgoedseizoen aan het einde van het jaar toe? Of zou een traditionele warenhuisketen, zoals Target, shop-in-shops openen in haar winkels onder de Toys “R” Us-vlag? Oprichter Charles Lazarus zal het in ieder geval niet meer meemaken: in maart ging hij samen met zijn keten ten onder.