Nu er een tekort aan bier dreigt en een ban op vlees, ziet Filet Pur zich genoodzaakt om onder te duiken. Maar eerst het prangende foodretailnieuws nog even door de mangel halen, uiteraard. U kent ons.
Kaas met gaten
Wat we deze week zoal hebben geleerd? Bijvoorbeeld dat voetbalanalisten bepaald geen foodies zijn, aangezien ze niet eens het verschil kennen tussen een Gruyère en een Emmentaler. Voor eens en voor altijd: de eerste variëteit heeft hoegenaamd géén gaten. Enkel de tweede mag dus in specifieke gevallen in verband worden gebracht met verdedigers die hun taken niet naar behoren vervullen op het veld. Dat sportjournalistiek drijft op clichés (zie ook, in die andere grote sport: ‘sprinten als een strijkijzer’) tot daar aan toe, maar juist is juist. Toch?
Maar goed, dat is bijzaak. We bevonden ons enkele dagen geleden op een zonovergoten terras, in het gezelschap van overwegend scherp geklede en mooi gebruinde dames en heren: linnen merkhemden, strakke zomerjurken en Italiaanse schoenen zetten de toon. Kortom, de journalisten waren hier zichtbaar in de minderheid. Er was champagne bovendien, ook niet doordeweeks. Oké, het was champagne van den Aldi, maar toch. Viel er iets te vieren? Welja, de gasten bleken vastgoedmagnaten en de harddiscounter presenteerde hen het ene prachtige stadsontwikkelingsproject na het andere. Big business, mooie marges ook. Wie niet voldoende heeft aan een hangmat met staander (44,99 euro in de folder deze week) en op zoek is naar een vaste stek in pakweg Oudergem, kan daarvoor nu dus ook bij de prijsvechter terecht. Oké, het zijn appartementen van den Aldi, maar toch.
Boontjes en brochetten
Doet Aldi dat omdat de verkoop van voeding in het slop zit? We denken van niet. Het klopt dat Belgen almaar minder besteden in de supermarkt – ze kopen bewuster, zegt GfK – maar aan verse producten blijven ze wél evenveel geld uitgeven. Dat doen ze bovendien vaker bij de harddiscounters, die hun marktaandeel in vers zien stijgen. Nogal wiedes: vroeger verkochten die amper een appel, vandaag pakken ze nadrukkelijk uit met brood, boontjes en brochetten. Dan stijgt de verkoop, daar heb je geen marktonderzoek voor nodig.
Ook koffie is een vers product, zo leerden we. Of althans, dat is wat Jacqmotte ons graag wil wijsmaken. Het merk heeft een nieuwe webshop geopend om rechtstreeks aan de consument te verkopen. Het voordeel? De bonen worden pas gebrand nadat je een bestelling hebt geplaatst. Verser kan dus niet. Hoewel: je moet toch vijf dagen wachten op de levering. “Omdat de koffie eerst nog even moet rusten,” klinkt het. Knap, zo in één korte zin je eigen verkoopargument onderuithalen.
Geen namen
Pech voor de liefhebbers van whiskey mét een e: de Jack Daniels gaat zo’n 10% duurder worden, als gevolg van die fameuze handelsoorlog. Wat de prijs van de pindakaas en het sinaasappelsap gaat doen, is nog afwachten. Pech ook voor sommige Duitsers, en niet alleen omdat de mannschaft het in Rusland niet geschafft heeft: Amazon Fresh kan bij de oosterburen geen diepvriesproducten meer leveren, lazen we. Er is een tekort aan droogijs, en dat is dan weer het gevolg van een nijpende CO2-krapte in heel Europa. Echt, een tekort, en wij die dachten dat er een tevéél aan CO2 zat in de atmosfeer. Ook frisdrankproducenten en brouwers zitten daardoor met een probleem. Meer zelfs: u en ik zitten daardoor binnenkort wellicht met een probleem. Nog een geluk dat er geen CO2 hoeft in witte wijn.
In Duvel dan weer wel. Dat biertje heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug: er werden records gebroken dat het een lieve lust was. Wij kennen mensen die daar meer dan een steentje toe hebben bijgedragen. Uiteraard noemen we geen namen. Maar nu we het toch over de captain of retail hebben: dat bekroonde boek, dat al een bestseller is in het Nederlands, verschijnt nu ook in het Frans, binnenkort zelfs in het Engels en het Chinees. Werelddominantie wenkt!
Nepbloed
Het moet maar eens gedaan zijn met het gebruik van populaire kinderfiguurtjes om ongezonde voedingsproducten te verkopen, vinden onderzoekers van de Universiteit Gent. Geen Samsonworst of K3-kipfilet meer, want: ‘kinderen begrijpen niet wat reclame met hen doet.’ Sterk argument: alsof volwassenen dat wél beseffen. Zullen we reclame gewoon verbieden, anders?
En vlees ook, uiteraard. Dat is in elk geval de ambitie van een bende wreedaardige veganisten die meedogenloos het noorden van Frankrijk terroriseert, door beenhouwerijen kort en klein te slaan of op z’n minst de gevels ervan met bloed te bekladden. Nepbloed, dat wel, maar toch. Ook Belgische slagers voelen zich geviseerd. RetailDetail ontving nog geen dreigbrieven maar onderzoekt toch of Filet Pur niet aan een rebranding toe is, om potentiële problemen te vermijden. Je weet maar nooit. In elk geval gaan we voor de zekerheid even onderduiken. Inderdaad, u zal de komende weken uw favoriete column moeten missen wegens zomerreces. Het is niet anders. Veel sterkte gewenst! En tot over een kleine twee maanden!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.