De Franse baby- en kinderwinkelketen Orchestra-Prémaman heeft op het nippertje een akkoord gevonden met zijn belangrijkste schuldeisers. De groep krijgt twee jaar extra om zijn schulden terug te betalen en maakt ook werk van een kapitaalverhoging.
Tegenvallende resultaten
Na een lastig laatste kwartaal van zijn gebroken boekjaar ‑ de omzet daalde met zo’n 2,6% ‑ klokt de Franse groep, die in 2012 het Belgische Prémaman opslokte, af op een jaaromzet van 611,6 miljoen euro (+0,5%). In Frankrijk, waar de groep met bijna 300 vestigingen 63,4% van zijn omzet realiseert, was er een groei van 1,7%. Internationaal (de groep is actief in een veertigtal landen) ging de omzet 1,4% lager. De kinderafdeling (reiswiegen, kinderwagens en buggy’s) blijft groeien en is intussen al goed voor een vijfde van de omzet, zo’n 120 miljoen euro. De verkoop van kleding daarentegen vertoont een dalende trend.
Het goede nieuws is dan weer dat de groep kan rekenen op een groeiende schare trouwe klanten: het aantal klanten dat toetrad tot het getrouwheidsprogramma steeg op een jaar tijd met 2,5%. De circa 1,8 miljoen ‘kaarthouders’ zijn nu al goed voor 90% van de omzet van Orchestra-Prémaman.
Kapitaalverhoging van 28,5 miljoen euro
In die moeilijke context stond de groep heel even het water aan de lippen: om een feitelijke toestand van insolventie te vermijden moest de groep groen licht krijgen van zijn grootste schuldeisers, en met name van de bank CM-CIC, voor een grote schuldherschikking. Dat blijkt nu gelukt. De verstrekte kredieten (209,2 miljoen euro) worden met twee jaar verlengd tot juli 2020 en onder bepaalde voorwaarden zelfs tot juli 2021. Tegelijk komt er ten laatste eind oktober 2019 een kapitaalverhoging van minstens 28,5 miljoen euro. CM-CIC Investissement wordt in ruil voor 16,3% eigenaar van de groep, terwijl het aandeel van Yeled Invest (dat is het investeringsvehikel van oprichter en voorzitter Pierre Mestre) daalt. Die controleert nu nog 68% van het kapitaal, maar dat cijfer zou op termijn zakken tot 51%.
“Deze herschikking komt op een cruciaal moment voor Orchestra”, zegt algemeen directeur Thomas Hamelle. “In een context waarin de textielmarkt en de hele distributiesector snel evolueren, zullen we kunnen investeren in digitale en logistieke tools en in de transformatie en uitbreiding van onze winkels, alsook in de begeleiding van onze franchisepartners.”