Weer meer vraag naar buurtwinkels
“Wij zien in de markt steeds meer ruimte voor de authentieke (buurt)winkel“, verduidelijkt CEO Didier Clerx van Groep Heylen. “Klanten zijn op zoek naar contact, naar een winkelier die zijn producten kent. Initiatieven zoals ‘De Gouden Glimlach’ in de stad Antwerpen, die de buurtwinkel promoten als onmisbare schakel in het sociale weefsel, bevestigen deze trend en visie.”
Het dure imago houdt veel klanten nog weg van buurtwinkels, maar daar vreest Clerx niet voor: “Ondernemingen zoals Huyghebaert kunnen door de grote aankoopvolumes concurrentiele inkoopprijzen voor de klanten-winkeliers garanderen en gezamenlijke marketingtools aanreiken. Die combinatie van schaalgrootte en authenticiteit en service vormt de basis van ons geloof in de grote groeimogelijkheden.”
Groep Heylen zal dan ook vooral investeren om de operaties van Huygebaert efficiënter te maken. Zo zullen manieren worden gezocht om de kosten te reduceren en “het kostenbewustzijn aan te scherpen in de hele onderneming”, maar zal ook gezocht worden naar nieuwe strategische allianties, een marketingaanpak onder één naam en de ontwikkeling van nieuwe winkelformules.
Visie wint van emotie
Ook Huyghebaert ziet voordelen in de schaalvergroting: “De afgelopen jaren deden wij al aanzienlijke financiële en organisatorische inspanningen om de nodige veranderingen door te voeren. Die waren succesvol, maar onvoldoende om de operationele resultaten écht positief te maken”, aldus directeur Philippe Nowé.
“Een bedrijf met 130 jaar geschiedenis overlaten, waar vier generaties een stuk van hun leven in doorbrachten, was geen gemakkelijke beslissing voor ons”, gaat Nowé verder. “Alle mogelijke pistes werden grondig bestudeerd en Groep Heylen bleek onbetwistbaar de beste keuze voor de toekomst. Hun financiële en organisatorische inbreng, gekoppeld aan een gemotiveerd en kwalitatief team, zijn de beste sleutel naar de toekomst.”
Misschien onbekend, zeker niet onbelangrijk
Huyghebaert levert momenteel aan ongeveer 400 winkels: 100 Prima’s, Uw buurtwinkels en circa 250 winkels die onder hun eigen naam werken. Huyghebaert is ook de eigenaar van drie Cash&Carry’s onder de merknaam ‘Cashwell’.
Groep Heylen profileert zich dan weer als een “investeringsgroep met visie”. Zij zaten eerder achter dierenspeciaalzaken Amizoo (tegenwoordig Delhaize-dochter Tom&Co) en namen in 2009 een belang van in elektro-aankoopgroepering Exellent, die 300 zelfstandige zaken samenbrengt.