De stad Hasselt en CityDepot, transportbedrijf en dochter van bpost, slaan de handen in elkaar voor het opzetten van een Shop&Send-concept in de Limburgse hoofdstad. Dit geeft klanten van winkels in de stad de kans om handsfree te shoppen.
Oplossing voor mobiliteitsproblemen
Door een QR-code in te scannen bij een deelnemende winkel krijgt de klant toegang tot een link op zijn smartphone. Zegt hij dan waar hij de boodschappen wenst te ontvangen, zal een medewerker van de winkel ervoor zorgen dat het pakket de dag zelf nog binnen Hasselt geleverd wordt door CityDepot. Bpost, dat zich in 2015 inkocht bij CityDepot, staat in voor alle andere leveringen over heel België.
Zo willen de partners shoppers toelaten om te winkelen zonder zware boodschappentassen, en een aanvulling bieden aan de nieuwe mobiliteitsplannen die in meerdere steden worden ingevoerd. Het wordt immers steeds moeilijker voor shoppers om met de wagen de stadskern in te raken, laat staan om een parkeerplaats te vinden. Het openbaar vervoer was voor velen geen alternatief, omdat ze niet wisten waar ze met de boodschappen moesten blijven. Shop&Send hoopt de oplossing kunnen te hebben gevonden voor dit probleem, en het – mits voldoende succes in Hasselt – ook uit te rollen in andere Belgische steden.
Antwoord op webwinkels
De lancering van Shop&Send past in het kader van de strijd van fysieke winkels tegen webwinkels die aan huis leveren: mensen vragen zich af waarom ze nog de deur zouden verlaten, want alles is met één vingerknip te verkrijgen op het internet. Met het toevoegen van het belevingselement aan fysiek winkelen hopen de winkeliers het tij te keren.
De startdatum van 29 juni is niet toevallig gekozen: dat is immers het begin van de solden. Tijdens de testfase zullen een twintigtal handelaars uit de binnenstad meedraaien in het proefproject. Wie het wil uittesten, kan dat gedurende de zomermaanden juli en augustus alvast gratis doen.