Discounter Lidl gaat in beroep tegen het oordeel van de Gentse handelsrechtbank. De rechtbank oordeelde enkele weken geleden dat Lidl misleidende reclame maakt, door bewust onvoldoende voorraad in te slaan van uitzonderlijke promotieartikelen. Volgens Lidl is er echter van lokvogelpraktijken geen sprake.
Regelmatig stunt Lidl in zijn promotiefolders en andere reclamecampagnes met uitzonderlijke productaanbiedingen aan lage prijzen. Het gaat om producten die normaal gezien niet in het gamma van de supermarkt zijn opgenomen, maar die voor een beperkte periode beschikbaar zijn. De acties moeten zo zorgen voor een grote toeloop aan klanten.
Enkel foute inschatting.
Lidl zou zich met de acties echter hebben bezondigd aan lokvogelpraktijken. Klanten die in de lokale Lidl-supermarkten op zoek gingen naar de producten in kwestie, kregen steeds te horen dat het niet voorradig was. In de periode tussen eind 2007 en maart 2009 Lidl werden de feiten voor 160 promotieartikelen vastgesteld. De tekorten werden bevestigd door inspectiediensten van de Federale Overheidsdienst Economie. Het vonnis bedroeg een dwangsom van 27.500 euro.
De supermarktgroep blijft niettemin ontkennen dat het om een doelbewuste politiek gaat. Lidl herhaalt zijn verdedigingsargument dat het enkel om een ietwat foute inschatting van de vraag per vestiging ging. De aanklager van het openbaar ministerie, die handelde in naam van gedupeerde klanten, gaat mee in het beroep.
Misbruik van Test-Aankoop.
In december jongstleden werd Lidl eveneens veroordeeld voor misbruik in reclamecampagnes. De Duitse supermarktketen zou bij zeven verschillende gelegenheden Het enseigne is Test-Aankoop daarom een geldboete van 35.000 euro verschuldigd. Tegen dat vonnis gaat Lidl evenwel niet in beroep.