Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.
“Zinvol alternatief”
Ceconomy is zo verlost van zijn verlieslatende Russische tak. Het laat de business aan de plaatselijke marktleider M.video en betaalt bovenop nog een deel in cash voor een participatie van 15%. Zo vermijdt de retailer de kost van een ‘harde’ exit uit de Russische markt. De 46 MediaMarkt winkels zullen niet sluiten, maar worden omgebouwd.
In een interview met Handelsblatt zegt Pieter Haas, de CEO van Ceconomy, dat het een faire deal is. “Het is een feit dat we op eigen kracht nooit een leidende rol konden spelen in Rusland. We hebben een zinvol alternatief gezocht – en gevonden.” Hij benadrukt dat de Russische markt erg interessant blijft, met een grote bevolking en hoge groeicijfers. M.video is onderdeel van de Safmar-holding van de Russische miljardair Michail Goetseriev. De keten heeft een marktaandeel van 26% en nam recent zijn concurrent Eldorado over.