Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.
Alles circulair tegen 2030
Tijdens de Democratic Design Days, een jaarlijks event waar Ikea nieuwe samenwerkingen en innovaties toont, heeft de Zweedse interieurketen zijn nieuwe engagementen rond duurzaamheid bekendgemaakt. “Onze ambitie is om een positieve impact te hebben op mens en planeet tegen 2030, terwijl we Ikea nog steeds doen groeien”, zegt Torbjörn Lööf, CEO van de Inter Ikea Group.
“Dankzij onze omvang en reikwijdte hebben we de kans om meer dan een miljard mensen te inspireren en om het mogelijk te maken dat zij een beter leven kunnen leiden, binnen de limieten van onze planeet”, luidt de beweegreden achter het ambitieuze nieuwe plan. Zo engageert Ikea zich om over twaalf jaar alle producten te ontwerpen op basis van circulaire principes: “Tegen 2030 zullen alle Ikea-producten en verpakkingsmaterialen bestaan uit hernieuwbare, gerecycleerde materialen”, klinkt het.
Ook Ikea bant wegwerpplastic
Ook wil het van alle wegwerpplastic af, zowel in het assortiment als uit de restaurants. Dit laatste moet al op 1 januari 2020 in werking treden. In het food-assortiment komen bovendien meer plantaardige keuzes, zoals de vegetarische hotdogs. Verder zet Ikea in op duurzamere oplossingen voor bij de consument thuis, zoals emissievrije levering aan huis, het aanbod betaalbare zonne-energieoplossingen uitbreiden naar 29 markten en mensen helpen om zelf hernieuwbare energie op te wekken.
Ikea moet zo uiteindelijk klimaatpositief worden (wat wil zeggen dat de keten haar broeikasgassen met een grotere hoeveelheid verlaagt dan haar waardeketen uitstoot) en de totale ecologische voetafdruk van het bedrijf verlagen met gemiddeld 70% per product.
Veranderende levensstijl van mensen
“Volledig omschakelen naar een circulair model betekent tegemoetkomen aan de veranderende levensstijl van mensen, de levensduur van producten en materialen verlengen en slimmer omgaan met grondstoffen. Om dat waar te maken, zullen we alle producten vanaf het prille begin zo ontwerpen dat ze kunnen worden hergebruikt, gerepareerd, herverkocht en gerecycleerd”, legt duurzaamheidsmanager Lena Pripp‑Kovac de strategie uit.
Het is ook noodzakelijk om samen te werken met alle schakels in de waardeketen, “van leveranciers van ruwe grondstoffen tot onze klanten en partners”, beklemtoont Lööf nog. Eind dit jaar deelt de keten van woonwarenhuizen per land mee hoe de internationale duurzaamheidsstrategie concreet op nationaal niveau vertaald zal worden.