Alle Belgen samen spendeerden in het eerste kwartaal van dit jaar 2,73 miljard euro online. Zo’n 7,4 miljoen mensen kochten in totaal 23 miljoen keer online, opnieuw een flinke stijging.
23 miljoen online aankopen
De totale online bestedingen liepen in het eerste kwartaal van 2018 op tot 2,73 miljard euro, een stijging van 12% ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit resultaten van de Market Monitor van sectorvereniging BeCommerce. Ook het aantal kopers (+3%) en het aantal uitgaven (+7%) stegen opnieuw. “De resultaten tonen aan dat steeds meer Belgen hun weg vinden naar de webshops”, concludeert Sofie Geeroms, algemeen directeur van BeCommerce. “Het belang van online winkelen blijft toenemen en is nu al goed voor zo’n 18% van de totale markt.”
Consumenten kopen vooral online voor het gemak, voor lagere prijzen en uit tijdsbesparing. Nadelen vinden ze weliswaar de verzendingskosten en het gebrek aan contact met het product. Zo’n drie op de tien onlineshoppers ervaart het vooraf betalen als een obstakel, terwijl ook langere leveringstijden steeds meer als een ongemak gelden. Wel stijgt het vertrouwen in onlineshoppen over het algemeen.
Nog hoofdzakelijk diensten
Toch worden online nog vooral diensten – liefst 65% van alle uitgaven – gekocht. Vliegtuigtickets en accommodatie, tickets voor attracties of events en pakketreizen maken ook dit jaar de top drie uit van meest online gekochte items. Nog maar 9% van alle productuitgaven gebeuren vandaag online, evenveel als in 2017. Wel valt het op dat Belgen steeds meer speelgoed online kopen: waar in het eerste kwartaal van vorig jaar 26% van al het speelgoed online werd gekocht, liep dit nu al op tot 37%.
Het populairste betaalmiddel voor die webaankopen is Bancontact: in het eerste kwartaal van 2017 liep de kredietkaart nog op kop met 49%, vorig kwartaal stond Bancontact voor het derde kwartaal op rij op de eerste plaats met 51%. Paypal wordt door 28 procent van de kopers gebruikt bij het online winkelen.
Belgen shoppen bovendien steeds meer via hun tablet (11% van de online uitgaven), terwijl ze dat minder en minder op de computer (28%) doen. “De smartphone heeft het momenteel nog moeilijk om zijn plaats in de online uitgaven te veroveren met een aandeel van 6%, maar kan toch rekenen op 11% van alle online aankopen”, ziet BeCommerce nog.