Zwaarste slag voor huis-aan-huisverkoop
Het opvallendste punt in het overnameplan: Glacio heeft geen interesse in de huis-aan-huisverkoop waar IJsboerke groot mee is geworden. In die afdeling moeten 88 van de 151 medewerkers vertrekken. Wie mag blijven, moet een vijfde van zijn loon inleveren. Glacio wil ook zo snel mogelijk op zoek naar een overnemer voor die activiteit.
De goedkeuring was dan ook niet van harte: “Het was kiezen tussen de pest en de cholera“, zei Laura Snyders van het ABVV, “maar het was dit, of het faillissement.” De grootste tevredenheid was er bij de productiearbeiders. Die moeten immers niet inleveren en mogen (bijna) allemaal blijven. Ook de hogere bedienden mogen blijven, maar zij moeten wel inleveren.
Huis-aan-huisverkoop van enkel ijs is niet meer van deze tijd, zei CEO Peter Janssen van Glacio aan Het journaal. “De huis-aan-huisbedrijven van nu hebben niet alleen ijs bij, maar ook pizza’s, groenten, vlees en vis. Hun ‘drop-size’ per voordeur ligt dan ook veel hoger, en in de huidige economische omstandigheden is het dus niet meer efficiënt om enkel en alleen nog ijs aan de voordeur te gaan leveren.”
Doorstart op 1 maart?
Na het akkoord van het personeel moet Glacio ook nog de goedkeuring krijgen van de grootste schuldeiser, BNP Paribas Fortis. Alle partijen willen de overname rond hebben tegen 1 maart. Als Glacio de Belgian Icecream Group (BIG, de holding boven IJsboerke) overneemt, krijgt de combinatie twintig procent van de Belgische roomijsmarkt in handen.
Glacio wil IJsboerke weer veel sterker in de markt zetten, zei topman Janssen nog tegen Belga. “De vestigingen liggen nauwelijks acht kilometer uit elkaar. Glacio heeft een sterke specialisatie en dan vooral voor export, terwijl BIG vooral het binnenland bedient. Hier zijn dan ook sterke synergieën mogelijk.”
De kandidaat-overnemer wijst ook op de complementariteit van het assortiment van beide merken. Zo draait Glacio het merendeel van zijn omzet dankzij ijstaarten en ijspralines in de eindejaarsperiode, terwijl IJsboerke zich vooral op de zomerconsumptie richt.
Glacio produceert ijspralines in individuele porties en bulkverpakkingen. Dagelijks rollen er in Beerse zo’n 250.000 ijspralines van de band. Bij de onderneming werken momenteel 200 mensen.
Update: Maarten Reul