Dankzij RFID wint kledingretailer JBC per verkocht kledingstuk een tiental seconden tijd aan de kassa’s. Medewerkers hoeven prijskaartjes immers niet meer individueel te scannen.
Pionier in Belgische retailsector
JBC rolde in 2015 als een van de eerste Belgische retailers radio-frequency identification (RFID) uit in zijn volledige logistieke keten. Het was de bedoeling om zo extra tijd te winnen aan de kassa en het gebruiksgemak voor het personeel te verhogen. Na een proef in twee winkels van de keten, voerde het de technologie in alle winkels en het distributiecentrum in.
“We boekten dankzij RFID al snel een tiental seconden winst per verkocht kledingstuk aan onze kassa’s”, zegt logistiek manager Fred Tielens. RFID maakte het mogelijk om alle kledingstukken van een klant in één keer automatisch in te scannen, waardoor medewerkers aan de kassa niet meer hoefden te zoeken naar prijskaartjes om te scannen.
Nieuwe werkwijze voor leveranciers
Al ging dat in het begin niet zonder slag of stoot: “De eerste leveringen waren niet volgens verwachting. Sommige van onze leveranciers naaiden de labels foutief in de kleding, zonder rekening te houden met de maat of de kleur”, aldus nog Tielens. Eind 2014 trainde JBC daarom zijn meer dan honderd leveranciers wereldwijd om de RFID-labels correct in de kledij te naaien.
Ondertussen paste het ook het magazijn aan de nieuwe werkwijze aan: er kwamen RFID-tunnels in het logistieke centrum, zowel voor de controle van inkomende goederen als om uitgaande goederen na te kijken. Ook komen de goederen sindsdien al geteld en getagd aan in het distributiecentrum, waardoor er minder interne transporten nodig zijn en de levertijden zijn verminderd.
Volgende stap: inventarisatie
In de winkels veranderde de klassieke manier van werken eveneens. Bij JBC liep daarom eerst een pilootproject van een halfjaar om de integratie van de RFID-technologie in de kassa’s te optimaliseren. “Er komen toch wat uitdagingen bij kijken: RFID-lezers aan de kassa’s, koppeling met de RFID-labels, computers in de backroom, etc.”, geeft Tielens toe. Hij raadt dus aan om bij het hele RFID-traject een IT-verantwoordelijke te betrekken.
Nu wil JBC RFID ook nog gaan inzetten voor de inventarisatie van alle artikelen: de retailer zou de goederen dan precies kunnen lokaliseren in het levertraject van leverancier tot winkel. Een extra dimensie voor het voorraadbeheer, klinkt het.