Door namaakproducten verliest de Europese Unie jaarlijks 60 miljard euro omzet, of liefst 7,5% van de totale omzet in de betrokken sectoren. Dat kost binnen de EU ook bijna een half miljoen jobs.
434.000 gemiste banen
Voor het eerst kon de Europese Unie vijf jaar lang volgen wat de economische kosten zijn van namaakproducten die op de Europese markt binnenkomen. Het EUIPO, het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie, hield daarvoor de toevoer van nepartikelen bij in dertien sectoren die gevoelig zijn voor namaak, zoals kleding, accessoires en smartphones.
In totaal verliest Europa zo elk jaar 60 miljard euro omzet, maar behalve het financiële verlies komen daar ook nog andere kosten bij: het EUIPO schat dat er 434.000 banen rechtstreeks verloren gaan, doordat de Europese fabrikanten minder produceren en verkopen dan ze zonder het namaakaanbod zouden doen.
Bijna 2 miljard euro in Nederland en België
In Nederland wordt het omzetverlies geraamd op 1,8 miljard euro per jaar, goed voor 5,2% minder rechtstreekse verkopen. De toevloed van namaakartikelen kost het land volgens de Europese Unie ook 14.000 banen. Vooral in de categorieën kleding, geneesmiddelen, smartphones, cosmetica, wijnen en sterkedrank lopen handelaars en producenten verkopen mis door het nepaanbod.
Op de Belgische markt is de impact nog iets groter: er gaat jaarlijks zo’n twee miljard euro omzet verloren, wat neerkomt op 183 euro per inwoner of 6,8% van alle verkopen. Namaak kost er ieder jaar naar schatting 8.169 jobs. In België zijn vooral de farmaciesector (879 miljoen euro), de mode (596 miljoen euro) en cosmetica (240 miljoen euro) het slachtoffer van namaak.