1 op de 3 zelfstandigen zag er nog geen
Eén jaar en twee maanden na de invoering van de elektronische maaltijdcheque maakt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen een tussenbalans op na een onderzoek bij 473 bakkers, slagers, broodjeszaken en voedingswinkels. “Het loopt nog niet echt storm”, besluit de zelfstandigenorganisatie, hoewel vandaag al 8% van de kleinhandelszaken klaar is voor de e-maaltijdcheque.
“Steeds meer lokale voedingswinkels zijn uitgerust om betalingen met de e-maaltijdcheque mogelijk te maken, maar de klant wil blijkbaar nog niet mee“, zegt NSZ-topvrouw Christine Mattheeuws. “Bij 53 procent van de handelaars die de digitale maaltijdcheque accepteren betaalt immers slechts één procent van de klanten ermee. Erger nog, één derde van de winkels die de elektronische variant aanvaarden heeft zelfs nog geen enkele klant over de vloer gekregen die ermee betaalde.”
Al bij al geeft slechts dertien procent van de ondervraagde zaken die al met de e-maaltijdcheque werken aan hooguit een paar klanten te hebben die er effectief mee betaalt, zo blijkt uit de (kleine) steekproef.
Vooral in grootdistributie
“Wij hebben eerst gefocust op de grote supermarktketens, omdat het gros van de papieren cheques daar ook werd verzilverd”, zegt Jean-Louis Van Houwe, CEO van Monizze daarover. Dat verklaart volgens hem al grotendeels de lage cijfers bij de kleinhandel.
Daarnaast geeft de consument er blijkbaar nog altijd de voorkeur aan om zijn tegoed in één keer te besteden tijdens zijn grotere aankoop in een supermarkt: “Elke eerste zaterdag van de maand zien we steevast een piek in de grootdistributie. Pas nu krijgen we stilaan vragen van kleinere zaken, vooral uit de horeca”, aldus nog Van Houwe.
Volgens Sodexo, samen met Edenred marktleider in ons land, hebben intussen al bijna 400.000 landgenoten een elektronische maaltijdcheque op zak.
NSZ en Unizo in koor: “Te duur voor de kleine winkelier”
78% van de lokale voedingswinkels die de elektronische maaltijdcheque accepteren, vinden dat die variant tijd en administratie uitspaart ten opzichte van de klassieke maaltijdcheque, klinkt het nog bij het NSZ. Wel wordt “dat positief aspect tenietgedaan door de hogere prijs die ze ervoor moeten betalen”, zo vindt 57% van de handelaars.
Ook ondernemersorganisatie Unizo denkt er zo over: “De enige reden waarom weinig zelfstandige winkeliers op de elektronische maaltijdcheque intekenden, is de hoge kostprijs“, zegt Karel Van Eetvelt. Uit een evaluatie van de cijfers van de Nationale Arbeidsraad blijkt immers dat kleine zelfstandige winkeliers niet of nauwelijks inschreven op de elektronische maaltijdcheque.
Dezelfde cijfers wijzen uit dat de cheque wel is ingeburgerd bij supermarkten en buurtwinkels: “De huidige prijszetting is op dit moment ondoorzichtelijk en ook nog eens te hoog. Als de uitgevers ook effectief kleine winkeliers in hun netwerk willen opnemen, dan mag de kostprijs niet hoger liggen dan een betaling met een debetkaart“, zo vindt Unizo.