Een fris gekruid FMCG-weekoverzicht dat ongegeneerd de grenzen van de exclusiviteit aftast: dat is toch exact wat u verdiend hebt na een warme week vol onverwachte wendingen? Welaan dan, hier komt-ie!
Wonderlijke tijden
Beleven wij, foodies, geen waarlijk wonderlijke tijden? Niet alleen zijn de aardbeien momenteel spotgoedkoop en krijgen we er de asperges welhaast gratis bij, bovendien bereikt ons het bericht dat Eataly, het walhalla voor de liefhebber van het betere Italiaanse werk, een oogje heeft laten vallen op onze geliefde hoofdstad. Ze gaan er samenwerken met de familie Vervoordt die eerder ook al onderdak bood aan die mooie CRU in Wijnegem. We vernemen het nieuws overigens nét nu RetailDetail de koffers pakt om met een selecte groep fijnproevers naar Bologna af te reizen, alwaar we het gigantische voedingspretpark van Oscar Farinetti zullen bezoeken. Vanuit louter professioneel oogpunt uiteraard. U kent ons.
Dat de zalmprijs intussen verdrievoudigt door de grotere vraag vanuit Azië, dat moeten we er dan maar bijnemen. Die Chinezen gaan binnenkort met àl ons lekkers lopen, let maar op. Koffie, chocolade, wijn, zelfs filet pur: er blijven voor ons, verwende Europeanen, amper wat kliekjes over. Wen er maar aan. Alibaba stopt ons enkel nog wat onderbetaald werk toe, in een nieuw distributiecentrum in Luik. Moeten we blij zijn?
Selder versus prei
Worden per direct verbannen uit de winkel: wegwerpbestek, borden, plastic rietjes, wattenstaafjes en ballonstokken. Europa is al dat wegwerpplastic beu. Verpakkingen worden voorlopig nog niet verboden, maar zeg nooit nooit. Opmerkelijk is dat Eurocommissaris Timmermans onomwonden pleit voor statiegeld op plastic flessen, terwijl de volledige retailsector daar tegen tekeer blijft gaan als een duivel in een blikje Cola Zero. We zijn er nog niet vanaf hoor, van die discussie.
Of de vergrijzing wel degelijk opportuniteiten biedt, dat willen ze proefondervindelijk uitvogelen bij Intermarché. De retailer gaat ergens in een hol in Normandië een seniorenwinkel openen onder de naam ‘Bien Chez Moi’. Er is onder andere sprake van kooklessen, maar dat moet een vergissing zijn. Tenzij die senioren kooklessen gaan géven, uiteraard. Oma’s weten nog hoe je een goeie boeuf bourguignon in elkaar hoort te sleutelen, terwijl de jongere generatie het verschil niet meer kent tussen een selder en een prei.
RetailDetail blonk uit door afwezigheid op de zopas afgelopen private labelbeurs in Amsterdam. Daar ging één leverancier met werkelijk àlle aandacht lopen: Vivera presenteerde er een plantaardige steak die van geen echte te onderscheiden valt. Hebben we van horen zeggen, want we konden ‘m zelf dus nog niet proeven. Bij Tesco was hij in elk geval meteen uitverkocht en vanaf 11 juni moet hij ook bij Carrefour te vinden zijn. Of de benaming steak een goed idee is, laten we in het midden, maar bij McCain Foods zien ze kansen. Plantaardig of niet, daar horen immers frietjes bij. Hoe het bedrijf meer shoppers aan de aardappelproducten wil krijgen, dat vertellen ze binnenkort op het fameuze Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. U komt toch ook?
Medaille
De RetailDetail Medaille voor Moed, Visie en Verantwoordelijkheid gaat deze week naar Lidl Nederland, dat eigenhandig en geheel uit vrije wil heeft besloten om de verkoop van sigaretten af te bouwen en tegen 2022 volledig te bannen. Naar het goede voorbeeld van Kruidvat, inderdaad, maar dat is geen schande. Lidl België laat weten dat het zich niet aangesproken voelt. Nu, er zal toch iémand de eerste moeten zijn in ons land, en ik ben heel benieuwd wie dat wordt. Al zijn er critici die zeggen dat ze dan ook maar alle suikerhoudende frisdranken moeten buitenzwieren. En de alcohol. Oeps.
Bij Aldi gaan de winkelverbouwingen intussen tegen hoog tempo verder, zou je denken, maar dat blijkt niet helemaal waar. De Poolse zelfstandige bouwvakkers die voor de klus worden ingehuurd, zitten zich namelijk te vervelen en hebben nog wat werkuren vrij voor andere opdrachten, zo blijkt uit een wervend schrijven dat via een gunstige wind op ons bureautje belandde. Prima kerels, zo verzekert ons de afzender, met alle papieren in orde, flexibel en betrouwbaar, en ze spreken nog een mondje Engels ook. Zo zie je maar dat een discounter die prat gaat op z’n lokaal ingekocht kwaliteitsassortiment, voor het ruigere werk geen graten ziet in geïmporteerde mankracht. Elke dag verrassend, inderdaad.
Bolletjestrui
Hebben hypermarkten nu wel of niet een toekomst op deze planeet? Het is een onderwerp waarover retailexperts indien nodig dàgenlang kunnen debatteren. Het antwoord van Carrefour is al bekend en het luidt kortweg ‘ja’. ’t Is te zeggen: ‘ja, maar…’, eigenlijk. Want er moet wel degelijk wat veranderen. In Frankrijk zullen de hypermarkten een deel van hun winkeloppervlakte afstaan aan andere retailers en de overgebleven meters vullen met meer vers, meer bio en een outletafdeling voor al die non-food die ze niet meer verkocht krijgen. Bovendien gaat Carrefour vanaf volgend jaar de Tour de France niet langer sponsoren. ‘Geldverspilling’, aldus Alexandre Bompard, die niet meteen inziet wat wielrennen met voeding te maken heeft. Echter, hij dwaalt. Concurrent E.Leclerc aast naar het schijnt al op de bolletjestrui. Die heet ‘maillot à pois’ in het Frans en gaat dus de erwtenverkoop naar ongekende hoogten stuwen. Goed gezien!
Tot eenieders verbazing staat Carrefour niet in de top tien van de productiefste retailers van Europa. Dat zal wel een vergissing zijn, zeker? Een schril contrast met Colruyt, dat prat mag gaan op een mooie derde plaats met een omzet van bijna 17.000 euro per vierkante meter. Het rapport legt haarfijn uit hoe de discounter dat indrukwekkende getal realiseert: door de goederen in bulk tot aan het plafond te stapelen in de winkels, met name, en de shoppers dan maar op eigen risico de ladder op te sturen. De analisten voegen er fijntjes aan toe dat productief niet mooi hoeft te zijn. Een hoogst onwetenschappelijke uitspraak die de geloofwaardigheid van het hele onderzoek geen goed doet, uiteraard. Hoe denken die cijferaars het begrip ‘mooi’ te definiëren en te kwantificeren misschien? Waren wij Jef Colruyt, die boze brief was al onderweg!
Sneller, snelst
Never a dull moment bij Albert Heijn. Volgende week opent de nieuwe winkel in Hasselt, en in Nederland jaagt topman Wouter Kolk zijn troepen naar voren omdat je tegenwoordig niet snel genoeg kunt innoveren. Daarbij is mislukken wel degelijk een optie. Dat die slimme Hiku nog te dom bleek en dat bezorgen per fiets maar niet wou lukken, dat is allemaal niet zo erg. Uit je fouten leer je immers het meest. U weet wat uitvinder Thomas Edison daarover zei, nietwaar? “Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren gevonden die niet werken.” Voilà. Zou die quote ook aan de muur hangen bij de collega’s van Delhaize? Het antwoord daarop moet ik u nog even schuldig blijven, want wat ik gisteren heb uitgespookt, dat mag ik u eigenlijk pas morgen vertellen.
Inderdaad, welke krant u zaterdagochtend ook openslaat of welke nieuwssite u ook aanklikt, er zal maar één hoofdpunt zijn: het eerste grote interview met de tamelijk nieuwe baas van Delhaize. Sommige collega’s trachten u dat te verkopen als een “exclusief” verhaal. Geloof ze vooral niet. Zoals een acteur die net een nieuwe film uit heeft, trok die arme Xavier Piesvaux een volledige donderdag uit om aan de lopende band interviews te geven aan tientallen journalisten die hem allemaal dezelfde vragen kwamen stellen (“Bent u nu de enige echte numero uno, of is het toch die dekselse Wouter Kolk?”). Enfin, zo exclusief als een zak smoutebollen op de Sinksenfoor, quoi. Desalniettemin zal het verslag op retaildetail.be gegarandeerd lezenswaardig zijn, neem het van mij aan. Tot morgen, dus? En anders tot volgende week!
Elke vrijdag een overzicht van het FMCG-nieuws in uw mailbox? Meld u hier aan voor onze gratis RetailDetail Food Newsletter.