ECG, de design- en importafdeling van kledingketen e5 Mode, wordt lid van de Fair Wear Foundation. Die internationale organisatie ijvert samen met kledingmerken voor betere arbeidsomstandigheden voor textielarbeiders.
Start van driejarig traject
Deze middag ondertekenen Alexander Talpe, CEO van e5 en ECG, en Alexander Kohnstamm van FWF de ‘Fair Wear Foundation Code of Labour Practice’. Meteen het officiële startschot van een driejarig traject dat het Vlaamse familiebedrijf moet doorlopen om volwaardig lid te worden.
Daartoe voert de FWF elk jaar een grondige “brand performance check” uit. In het eerste jaar moet 40% van de leveranciers voldoen aan de vereisten, daarna 60% en in het derde jaar moet minstens 80% van de leveranciers de gedragscode naleven.
Daarbij staan acht arbeidsnormen centraal: geen gedwongen arbeid, geen discriminatie op de werkvloer, geen uitbuiting of kinderarbeid, vrijheid van vakvereniging en het recht om zich aan te sluiten bij een vakbond, betaling van een leefbaar loon, redelijke werkuren, veilige en gezonde arbeidsomstandigheden en wettelijk bindende arbeidscontracten.
Eigen merken
Met de ondertekening engageert ECG zich om in de productie van de eigen merken te voldoen aan de gedragscode van Fair Wear. Die merken, goed voor 70% van de totale collectie, laat ECG produceren in China, India, Europa (Oost-Europa, Portugal, Italië) en Turkije. De meerderheid van die fabrieken is al geaudit door FWF of gecertificeerd door een andere instantie. De rest van de merken die bij e5 Mode beschikbaar zijn, koopt de groep in bij externe leveranciers die met de ‘code of conduct’ van e5 Mode akkoord moeten gaan.
ECG ontwikkelt gemiddeld 5.800 referenties per jaar met een totale jaarproductie van 3,1 miljoen stuks. Naast de eigen merken ontwikkelt de groep ook nog voor een twintigtal nationale en internationale modehuizen. Het laatste boekjaar haalde ECG een geconsolideerde omzet van 44 miljoen euro wereldwijd.
Bij de FWF zijn intussen al meer dan 90 bedrijven aangesloten. Die vertegenwoordigen ruim 130 merken, verkocht in meer dan 20.000 verkooppunten in ruim 80 landen over de hele wereld.