De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.
Ook winkels in Spanje en Italië
De nieuwste Europese winkel van het smartphonemerk opende onder grote belangstelling op 22 mei in de rue Sébastopol in Parijs, vlakbij het winkelcentrum Les Halles. In de strakke, helder verlichte shop spelen smartphones de hoofdrol, naast accessoires (koptelefoons, speakers, een draadloze lader…). In een showroom op de benedenverdieping toont Xiaomi ook enkele producten die nog niet te koop zijn, zoals televisietoestellen, een elektrische tandenborstel en een elektrische step.
Xiaomi was al online actief op het continent en opende winkels in Madrid en Barcelona. Ook Italië staat op de planning. Met deze winkelopeningen test Xiaomi naar eigen zeggen het potentieel in verzadigde markten. “In Europese winkels zie ik veel middelmatige smartphones tegen hoge prijzen”, aldus Senior Vice President Wang Xiang, die er geen geheim van maakt dat een verovering van de VS de ultieme droom is. “Elke ochtend denk ik aan onze lancering op de Amerikaanse markt, maar 2018 wordt het jaar van Europa.” De Amerikaanse ambities zouden doorkruist kunnen worden door de vijandige houding van president Trump tegenover Chinese techbedrijven.
Xiaomi is de vierde grootste smartphonefabrikant ter wereld en wordt ook wel eens het Chinese Apple genoemd, al zijn de producten een stuk goedkoper. Het bedrijf bereidt momenteel een beursgang voor.