Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.
Verrassend assortiment
Het gaat snel voor de franchiseformule, die pas begin 2017 van start ging. Shop for Geek heeft een gat in de markt gevonden dat nog niet door andere retailers wordt ingevuld. De winkels verkopen gadgets en merchandisingartikelen. Dagelijks verschijnen er tientallen nieuwigheden in het verrassende assortiment, vaak in (zeer) beperkte oplage. De nieuwe Han Solo film is nu een topper, naast sterkhouders als Harry Potter en The Avengers. Afgaande op het toenemende succes van Comic Con evenementen, blijft deze markt nog wel even groeien.
Recent opende de keten in de Kattestraat in Aalst en de Rue de Bruxelles in Namen. Onder andere Luik, Leuven en Oostende zitten nog in de pijplijn. “Een stedelijke omgeving werkt het best voor ons winkelconcept”, weet franchisemanager Yannick Van Autreve. “En wat dat betreft zijn de omstandigheden gunstig, want er zijn nu heel wat interessante panden in stadscentra beschikbaar aan toegankelijke huurprijzen. Collega’s winkeliers zijn blij met onze komst in hun winkelstraat, omdat we een originele formule hebben die nieuwe klanten aantrekt.” Met wedstrijden, ruildagen en andere events positioneren de winkels zich als echte ontmoetingsplaatsen voor zelfverklaarde ‘geeks’.
De keten focust op stenen verkooppunten en zet de webshop in als reservatietool en traffic builder naar de winkels. De formule is erg geschikt voor franchisenemers: kostenbewust, niet te rigide qua concept, gericht op een vlotte samenwerking en een snelle break-even. De panden zijn tussen de 80 en de 200 m² groot. Shop for Geek werkt nu aan een businessplan voor een vijftiental Belgische centrumsteden en wil daarna de Franse markt aanboren. De eerste twee winkels, in Duinkerke en Troyes, draaien goed en het potentieel is groot.