Risicospreiding en private labels
Algemeen directeur Jan Boone van Lotus: “De overname biedt ons de mogelijkheid om het risico voor ons meest strategische product te spreiden. De voorbije jaren was speculaas immers de groeimotor van de verkopen, voornamelijk buiten België.” Lotus heeft als strategie dan ook om speculaas ook buiten Europa te commercialiseren en op termijn uit te bouwen tot een wereldproduct.
Bovendien geeft de overname het bedrijf uit Lembeke een betere toegang in de horeca en het kanaal van de foodservice, want Willems is een producent van huismerken voor onder meer koffiebranders.
Twee commerciële ploegen
De voorbije jaren koos Lotus voor een focus op merkproducten en werd private label fors gereduceerd, maar de overname noopt het merk tot een koerswijziging: “We hebben nog altijd wat private label. We gaan die toevoegen aan het pakket van Willems. We zullen dus met twee commerciële ploegen werken: een voor Lotus-producten en een voor private label”, aldus Boone.
Willems realiseert een omzet van ruim 23 miljoen euro, waarvan een groeiend deel in het buitenland. Lotus betaalt voor het bedrijf uit Eeklo circa 6,5 keer de recurrente bedrijfscashflow, zo’n 31 miljoen euro.