Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.
“Geen fundamenteel probleem”
Carrefour heeft “geen fundamenteel probleem” op de Belgische markt, benadrukken secretaris-generaal Geoffroy Gersdorff en operationeel directeur Hilde Decadt in een interview aan De Standaard afgelopen weekend. Met de Express-buurtwinkels en de Market-supermarkten gaat het goed en de hypermarkten lijden vooral door de impact van e-commerce op de non-food afdelingen. Het nieuwe transformatieplan is dan ook geen reddingsplan, wel een veranderingsplan. Het focust daarom op de hypermarkten en de hoofdzetel.
De hypermarkten zullen hun non-food aanbod verkleinen, maar niet opgeven. Seizoensartikelen bijvoorbeeld blijven succesvol. Mogelijk wordt een deel van de winkeloppervlakte aan externe partners uitbesteed. In de grote steden wil Carrefour z’n voedingsexpertise beter uitspelen, met meer ruimte voor biologische en lokale producten, en voor consumptie ter plaatse. Wel zullen de medewerkers in de hypermarkten polyvalenter moeten worden. Carrefour is vandaag nog de enige retailer waar winkelmedewerkers exclusief één taak uitvoeren. Dat moeten er minstens twee worden, maar op vraag van de vakbonden zal die stap enkel op vrijwillige basis worden gezet. Over de contracten moet nog worden onderhandeld.
De retailer zal voorts sterker inzetten op digitalisering. Meer dan 100.000 mensen hebben de smartphone-app gedownload. Alle Express-winkels worden binnenkort afhaal- en retourpunten voor e-commerce bestellingen, met inbegrip van non-food artikelen. Ook thuislevering en Drive afhaalpunten blijven belangrijk in de digitale projecten van Carrefour. Een Roemeens concept waarbij consumenten elkaars boodschappen thuis bezorgen, wil de keten binnenkort in België introduceren.