Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.
Win-win voor Prime én Whole Foods
Amazon telt intussen al meer dan honderd miljoen prime-leden, die genieten voortaan een extra korting van 10% op honderden producten bij Whole Foods. Het enige wat ze moeten doen, is de Whole Foods-app downloaden, die koppelen aan hun Prime-lidmaatschap en die vervolgens activeren in de winkel. De vestigingen van Florida krijgen de primeur, later deze zomer moet de korting in heel de Verenigde Staten uitgerold zijn.
Het is niet de eerste keer dat Amazon zijn Prime-leden richting Whole Foods lokt: eerder dit jaar breidde Amazon zijn Prime Now-service (gratis levering binnen de twee uur) ook al uit met voedingsaankopen bij Whole Foods-vestigingen in een tiental teststeden. Eigenaars van een Amazon Prime Visa Card genieten bovendien 5% ‘cashback’ op al hun aankopen bij Whole Foods. Eerder verlaagde Amazon ook al tot twee keer toe de prijzen bij Whole Foods, iets waar ook niet-leden van Amazon Prime hun voordeel mee doen.
Specialisten zien een duidelijke ‘dubbele’ strategie: zo veel mogelijk klanten van Whole Foods overhalen om een Prime-lidmaatschap aan te vragen bij Amazon, en tegelijk ook zoveel mogelijk Prime-leden de weg wijzen naar Whole Foods. “Misschien is voeding voor Amazon het komende decennium wel wat boeken voor Amazon waren in de jaren 90”, vat Michael Patcher, marktanalist bij Wedbush, het treffend samen.
Op 11 mei laatstleden verhoogde Amazon overigens nog de prijs van het Prime-lidmaatschap van 99 naar 119 dollar. “We blijven dan ook constant de waarde van het Prime-aanbod verhogen”, verklaarde financieel directeur Brian Olsavsky de prijsstijging.