Alle 3.500 huismerkproducten van Colruyt Group worden onderworpen aan blinde smaaktests en gebruikstests door consumenten: een unieke vorm van co-creatie, waarin de retailgroep jaarlijks 2,5 miljoen euro investeert.
“Een topprioriteit”
De Boni Selection-cocktailsaus was volgens de testers wat te donker van kleur en ze miste de typische cocktailsmaak. Intussen ligt een nieuwe versie in de rekken met verbeterde kleur en smaak, en bovendien verlaagde Colruyt het suiker- en zoutgehalte met respectievelijk 39% en 34%. De Cheeseburger van Everyday bevat op aangeven van consumenten nu zuiver rundsgehakt in plaats van gemengd gehakt, en Gouda in plaats van smeltkaas. Op de droge worst van Spar hadden de testers dan weer geen commentaar.
Consumenten zijn steeds kritischer en verwachten transparantie, stelt Stefan Goethaert, directeur van Colruyt Group Fine Food en verantwoordelijk voor de productie- en kwaliteitseenheden van de groep. “De smaak- en gebruikstesten zijn, samen met de verduurzaming van onze merken, een topprioriteit. Al sinds 2014 onderzoeken we de nutritionele samenstellingen van onze eigen merken en verbeteren we die waar nodig. Zo haalden we het voorbije jaar 132 ton suiker, 106 ton vet en 140 ton zout uit onze huismerkproducten en voegden we 6 ton vezels toe. Dit heeft echter ook impact op de smaak. Omdat elk product lekker en gebruiksvriendelijk moet blijven, onderwerpen we het nu continu aan smaak- en gebruikstesten. Hiermee houden we ook rekening met de voortdurend evoluerende smaak van consumenten.” Er zijn ook gebruikstest voor non-foodproducten zoals keukenrol of wattenschijfjes.
Naar 100.000 testers
De smaaktests gebeuren blind, waarbij producten worden vergeleken met concurrerende huismerken. Elk product wordt getest door minstens zestig consumenten, die de staaltjes in verschillende volgordes aangereikt krijgen. Testers mogen tweemaal per jaar deelnemen (vier producten per sessie) en ontvangen een waardebon van 7 euro als beloning. Het moet steeds gaan om regelmatige gebruikers van het type producten dat men test. Zo werd bijvoorbeeld het No Gluten gamma ontwikkeld in samenwerking met consumenten van glutenvrije producten.
De testmethode, die door het onafhankelijke instituut Quality Control gecertificeerd is, werd intussen beproefd op 1.300 Boni Selection, Everyday en Spar huismerkproducten. Dat gebeurde door 50.000 consumenten, waarvan 4.500 thuistesters, 1.350 testers in de testlabo’s van Colruyt Group (in Halle en Leuven) en 44.150 testers via mobiele testen aan winkellocaties. Tegen eind volgend jaar wil Colruyt Group de kaap van 100.000 testers bereiken.
Elk product wordt om de twee jaar getest. 9 op 10 producten doorliepen de testen met succes, de overige worden in samenspraak met de leveranciers aangepast. Nu ligt er al een zestigtal verbeterde producten in de winkels. Jaarlijks besteden 25 voltijdse medewerkers 45.000 werkuren aan de tests. Voor Colruyt Group betekent het project een investering van 2,5 miljoen euro.