Discount trekt aan
Nu ook Colruyt zijn cijfers voor 2012 uit heeft, kunnen de kaarten eens naast elkaar op tafel worden gelegd. Want dat de strijd om de consument ook het afgelopen jaar in alle hevigheid is gevoerd, mag geen twijfel over bestaan. Vraag is alleen wie er het beste uitgekomen is.
Dat zijn de discountwinkels, kopt De Tijd, die beweert dat de crisis de shopper in grote getale naar de soft discount (Colruyt), maar vooral ook naar de hard discount (Aldi en Lidl) heeft gestuurd. “De consument kiest steeds vaker voor goedkopere producten en komt dus ook sneller bij de prijsvechters uit”, verklaart Wim Biesemans, CFO van Colruyt, er de sterke groei van het genre.
Dat klopt, ziet ook Marketing Map-analist Chris Opdebeeck: “Alleen al door de toename in het aantal winkels is Lidl koploper wat betreft groei: vorig jaar opende de keten tien nieuwe winkels in België, Aldi drie. Aldi profiteert dan weer van de transformatie van zijn winkels naar een vernieuwd winkelconcept. Ook de toevoeging van meer en meer A-merken bij met name Lidl zorgt voor een stevige omzetduw.”
Duitsers genieten van de crisis
Nochtans vielen de klappen in de crisis van 2010 net bij de harddiscounters: Aldi – dat in tegenstelling tot rivaal Lidl wel jaarlijks zijn balans voor België neerlegt en dus omzetcijfers bekendmaakt – maakte toen een eerste dip in zijn geschiedenis in ons land mee en zag zijn omzet met 0,5% dalen.
Waarom de consument zich nu dan wel naar de discount keert en toen net het omgekeerde deed? “De recessie begint nu toch wel lang te duren. De reactietijd van de consument is dikwijls niet zo vlug, maar ondertussen voelen ze het wel echt in de portemonnee en houden ze de vinger op de knip. Kijk maar naar de enorm hoge spaarquota bij de Belgen in 2012”, meent Chris Opdebeeck.
In 2011 kon Aldi dan ook alweer aanknopen met een omzetgroei van 3%. Voor de precieze cijfers over 2012 is het nog wachten tot juli 2013, maar volgens de berekeningen van Marketing Map zou de autonome groei van Aldi vorig jaar 0,7% bedragen, terwijl Lidl met dank aan zijn forse expansie een autonome omzettoename van 3.2% zou hebben gegenereerd.
“Carrefour binnenkort weer tweede”
Toch is het gevaarlijk om al te kort door de bocht te gaan en de minder sterke groeiers meteen ook als verliezers te catalogeren. Ook de niet-discounters, met name Delhaize en Carrefour, timmeren ondertussen immers flink aan hun eigen weg.
Dat is althans zeker het geval voor Carrefour, die helemaal terug is van weggeweest: alles wijst er volgens Opdebeeck op dat Carrefour stilaan opnieuw de tweede plaats verovert in België, nog voor Delhaize. “Misschien had Delhaize toch niet moeten uitpakken met die bordjes waarop ze afficheerden welke producten goedkoper waren dan bij Aldi en Lidl. Het heeft zo te zien alleen maar de nieuwsgierigheid opgewekt bij hun klanten”, knipoogt Chris Opdebeeck nog.