Succesrecept uit Wilrijk
Voor Coolblue is de zaak in Lochristi het tweede fysieke winkelpunt in België, nadat de Nederlandse elektroretailer vorig jaar in mei de deuren opende van zijn nieuwe retailconcept in Wilrijk.
“Onze winkel in Wilrijk is in geen tijd uitgegroeid tot een vaste waarde in de brede regio. Ook veel klanten uit Oost- en West-Vlaanderen komen er over de vloer. Voor ons een duidelijk signaal dat het tijd werd om ook deze klanten een winkelpunt dichter bij huis te bieden”, zegt Werner Bruyns.
De zaak in Lochristi is dan ook uitgebouwd volgens hetzelfde succesrecept: “Net als in onze winkel in Wilrijk hebben we in Lochristi vier specialistenpodia gecreëerd – Telefonie & Tablets, Camera’s, Laptops & PC’s en TV’s – met live demomodellen, veel accessoires en een echte productspecialist, die de klant helpt.”
Fysieke winkel helpt webverkopen
Fysieke winkels zijn voor Coolblue meer dan ooit een bewuste keuze. Hoewel de inmiddels 207 webshops – volgens het principe ‘elk product zijn eigen webshop’ – jaarlijks meer dan 60 miljoen Nederlandse en Belgische bezoekers verwelkomen, is er bij de consument wel degelijk vraag naar een fysieke winkel.
“Onze klanten hebben vaak al een idee welk product ze ongeveer willen hebben, maar hebben nog een paar vragen of willen het even vasthouden”, zegt Werner Bruyns van Coolblue België. Naast advies kunnen klanten in de fysieke winkel ook gewoon terecht voor het afhalen van hun online bestelling.
Bovendien is een kwart van het winkeloppervlak gereserveerd voor service ná aankoop: “Dat helpt ook de online verkopen. We zien tot wel een uur reistijd rondom de winkel een hogere website-conversie. Klanten willen weten dat ze een plek hebben waar ze naar toe kunnen voor dienst na aankoop als iets niet werkt.”
Al de vijfde fysieke winkel
Lochristi is na Wilrijk, Rotterdam, Eindhoven en Groningen meteen de vijfde fysieke winkel van Coolblue. En er volgen er nog: zo wordt momenteel in Nederland gezocht naar een geschikte vestiging in zowel Utrecht als Amsterdam.
Coolblue realiseerde vorig jaar met zijn 207 webshops en vier fysieke winkels een omzet van 168 miljoen euro.