Tijdens de eerste drie maanden van 2018 wist Delhaize in België weer aan te knopen met groei. Ook online boekt de retailer vooruitgang, maar de stuntpromoties wegen wel op de marges.
Effecten van herpositionering
Delhaize realiseerde in het eerste kwartaal een omzet van 1,25 miljard euro, dat is een stijging met 5% tegenover vorig jaar. De vergelijkbare omzetgroei bedroeg 4,1%. Zowel het aantal transacties als de gemiddelde besteding evolueerde positief, in alle winkelformaten. De operationele marge daalde wel, van 2,4% naar 2,3%, onder meer als gevolg van de toegenomen promotionele activiteit. De omzet van de webshop delhaize.be steeg met 26,6% van 10 miljoen naar 12 miljoen euro. Het is overigens voor het eerst dat we inzicht krijgen in de online verkopen in België.
De goede resultaten zijn volgens Ahold Delhaize te danken aan nieuwe elementen in het commerciële plan en aan de eerste effecten van de herpositionering van het merk Delhaize. Ook verbeterde Delhaize de beschikbaarheid van producten in de winkel. Omdat consumenten gezondere keuzes willen maken, zet de retailer gedurende het hele jaar 2018 in zijn campagnes verder in op gezonde voeding. CEO Dick Boer van Ahold Delhaize ziet dat het nieuwe management commerciële en operationele verbeteringen doorvoert en noemt de cijfers “bemoedigend”.
Online groei
Met een groepsomzet van 14,9 miljard euro presteerde Ahold Delhaize in het eerste kwartaal licht boven de verwachtingen. De daling met 5,9% is volledig toe te schrijven aan een zwakke dollarkoers, de omzet bij constante wisselkoersen steeg immers met 2,5%. De operationele marge steeg van 3,8% naar 4% dankzij synergie-effecten. De online verkopen stegen met 23%. “De groep ligt op koers om 5 miljard online omzet te realiseren in 2020”, aldus Dick Boer.
In de VS behoorde Food Lion tot de uitblinkers, met het 23ste opeenvolgende kwartaal van vergelijkbare volumegroei. In Nederland boekten Albert Heijn en bol.com een omzet van 3,4 miljard euro, een groei met 2,7% (+3,2% op vergelijkbare basis). De online omzet steeg van 350 naar 434 miljoen euro (+28,3%). Plaza, de marktplaats van bol.com, ging zelfs met 47% vooruit en wist nu al meer dan 20.000 handelaars te verenigen op zijn platform. Consumentenelektronica is de grootste categorie en groeit met meer dan 30%. De operationele marge bedroeg 4,9% in Nederland, een lichte daling als gevolg van investeringen in de online groei. Zonder bol.com zou de marge 5,6% bedragen.