De Chinese retailgroep Alibaba heeft beter dan verwachte kwartaalcijfers gepubliceerd. De omzet gaat door het dak, maar de winstcijfers staan wat onder druk als gevolg van hogere investeringen.
Consumptiegroei
In de eerste drie maanden van 2018 (het laatste kwartaal van het boekjaar van het bedrijf) steeg de omzet bij Alibaba Group met 61% tot 9,9 miljard dollar (8,3 miljard euro). De winst daalde wel met een derde tot 2,2 miljard dollar (1,8 miljard euro), door de investeringen in groei-initiatieven voor de lange termijn, zegt CEO Daniel Zhang in een persbericht.
“Met de verdere uitrol van onze New Retail strategie ontwikkelt ons e-commerceplatform zich tot de leidende retailinfrastructuur van China. Tijdens het afgelopen jaar hebben we ook onze inspanningen verdubbeld inzake technologieontwikkeling, cloudcomputing, logistiek, digitaal entertainment en lokale diensten, zodat we klaar zijn om de consumptiegroei in China en andere opkomende markten op te vangen.”
Over het volledige boekjaar steeg de omzet met 58% tot 39,9 miljard dollar (net geen 34 miljard euro). Ook in het fiscale jaar 2019 verwacht de groep te groeien met 60%. Alibaba zet steeds meer in op offline retail (met ketens als Hema, Tmall Supermart en Intime), is met Lazada ook actief in Zuid-Oost Azië, en heeft op zijn marktplaatsen nu al 552 miljoen actieve gebruikers in China.