De Franse luxegroep Kering heeft er een sterk eerste kwartaal op zitten: de omzet steeg met 36,5%. Vooral Gucci kon profiteren van de jaren negentig-revival bij jongeren: het luxemerk is ‘hot’ bij tieners en zag de omzet liefst 48,7% stijgen.
Puma, Volcom en Stella McCartney in de etalage
De omzet kwam uit op 3,11 miljard euro, te danken aan dubbelcijferige groei op alle markten. De Kering-groep deed het vooral in Noord-Amerika (54,3% vergelijkbare groei) en in het Verre Oosten (regio Azsia-Pacific, +42,2%) erg goed.
Die groei heeft het Franse luxehuis volgens bestuursvoorzitter François-Henri Pinault te danken aan innovatiezin en creatieve durf. Sinds begin dit jaar heeft Kering het inderdaad aangedurfd om een meerderheidsbelang in sportmerk Puma te verkopen, zette het ook skatemerk Volcom in de etalage en besloot het om zich volledig te gaan concentreren op een beperkt aantal luxemerken. Zo doet het ook de participatie van 50% die de groep in Stella McCartney heeft van de hand.
Gucci verovert jongerenharten
Op vergelijkbare basis steeg de omzet bij Kering met 37% in het afgelopen kwartaal, wat beduidend meer is dan de +23% die analisten verwachtten. Dat Gucci de harten heeft veroverd van modebewuste jongeren, die weer massaal vallen voor de mode uit de jaren negentig met grote logo’s van merken zoals Calvin Klein, Champion en dus ook Gucci, heeft daar veel mee te maken.
De onlineverkopen verdubbelden het voorbije kwartaal bij Gucci, terwijl ook zustermerken Yves Saint Laurent, Balenciaga en Alexander McQueen dubbelcijferige groei optekenden. Een sterke prestatie, die Pinault de verwachtingen voor de rest van het jaar al wat doet temperen: de topman wijst erop dat het met negatieve wisselkoerseffecten af te rekenen zal krijgen en dat gezien de ook al sterke resultaten eind vorig jaar de lat vanaf nu wel hoog ligt.