Carrefour heeft er een moeilijk eerste kwartaal op zitten, onder meer als gevolg van stakingsacties. Ook in België ging de omzet achteruit. Toch wordt vaart gemaakt met het aangekondigde transformatieplan.
Concurrentiedruk
Retailgroep Carrefour realiseerde in het eerste kwartaal van 2018 een omzet van 20,776 miljard euro, een daling met 2,4% (+0,4% op vergelijkbare basis). De retailer wijst op de sterke concurrentiedruk in haar belangrijkste markten, minder dynamische verkopen in Europa als gevolg van ongunstige weersomstandigheden, en ‘operationele verstoringen’ in Frankrijk en België – een mooie omschrijving voor de gevolgen van de stakingsacties na de aankondiging van het transformatieplan.
In België ging de omzet achteruit met 0,4% tot 1,022 miljard euro (-1,6% op vergelijkbare basis), als gevolg van de stakingen. In Frankrijk was er een lichte omzetgroei met 0,9%. De hypermarkten blijven er onder druk staan terwijl supermarkten en buurtwinkels groeien. Italië kampt met tegenvallende verkopen, terwijl Spanje, Polen en vooral Roemenië wel sterke cijfers neerzetten. Ook in Brazilië en China blijven de omzetten dalen.
In haar persbericht benadrukt Carrefour dat de eerste stappen van het transformatieplan nu gezet worden. In Frankrijk opende de retailer meer convenience stores en Drive afhaalpunten, ook werd de mobiele betaaltoepassing Carrefour Pay gelanceerd. Vanaf september worden vijf hypermarkten in franchise gegeven. De blockchaintechnologie zal naast gevogelte naar acht nieuwe productcategorieën worden uitgerold. Ook breidt Carrefour het aanbod producten zonder antibiotica uit tot eieren, zalm, kalfs- en varkensvlees in België, Polen en Spanje. Om de conversie naar meer bioproducten te versnellen ging de retailer een partnerschap aan met WWF.