Primus van de eurozone
Met die 4,5% winst zet België de sterkste prestatie neer van de hele eurozone, zo becijferde het Europese bureau voor de statistiek. Ons land bleef Estland (+4,3%) nipt voor, de kloof met de +1,2% van nummer drie Finland was al heel wat groter.
Binnen de hele Unie, dus van alle 27 lidstaten doet enkel Letland beter dan België (+8,7%). De grootste bekendgemaakte dalers zijn Spanje (-9,6%) en Slovenië (-6,1%). Gemiddeld genomen lag de verkoop in de hele Unie in november 1,3% lager dan een jaar eerder, maar het gebeurt wel vaker dat de slechtst presterende resultaten niet bekendgemaakt worden. In dat schuitje zitten – alweer – Italië, Cyprus en Nederland.
Onze andere buurlanden vertonen een gemengd beeld: terwijl de verkoop in Duitsland met 0,9% achteruitging, deden Frankrijk het 1,1% en het Verenigd Koninkrijk zelfs 2,5% beter. Luxemburg moest dan weer 1,5% achteruit, voor het Groothertogdom de grootste klap in tijden.
Food én non-food in de min
De crisis spaart overigens geen enkele sector: in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder daalde de verkoop van “voeding, drank en tabak” in de eurozone met 2,1% en in de hele Unie met 1,4%, terwijl de non-food respectievelijk -3,2% en -0,9% liet optekenen, aldus Eurostat.
Een magere troost: in vergelijking met de maand oktober is er een heel minieme stijging van de retailomzet: +0,1% in de eurozone en +0,2% in de hele Europese Unie. België was met +0,5% alweer bij de betere leerlingen van de klas, maar dé topper was Finland (+2,2% – wel na een nog grotere daling in oktober).