Discounters Aldi en Lidl gaan in het Verenigd Koninkrijk met steeds meer marktaandeel lopen en zijn niet van plan om hun aanval op de Britse markt stop te zetten. Beide retailers hebben nog heel wat plannen voor expansie.
Grote investeringen
Aldi heeft momenteel iets meer dan 750 vestigingen in het Verenigd Koninkrijk, maar het wil dat aantal tegen 2022 optrekken naar ongeveer 1.000. Bij Lidl zijn de plannen nog ambitieuzer. Dat ziet ruimte voor 1.200 tot 1.500 winkels in het Verenigd Koninkrijk, waar het er nu 710 heeft.
Dit jaar wil Aldi 70 nieuwe winkels openen en tegen eind 2018 zal het 1 miljard pond (1,15 miljard euro) geïnvesteerd hebben. Lidl investeert dan weer 1,45 miljard pond (1,66 miljard euro), gespreid over 2017 en 2018. Het opent dit jaar 50 winkels en zal er nog eens 30 vernieuwen.
Bij Tesco, Sainsbury’s, Asda en Morrisons, de grote vier in het Verenigd Koninkrijk, worden er nog amper nieuwe winkels geopend en gaan er zelfs heel wat jobs verloren. De ketens willen zo kosten besparen, om op vlak van prijs de concurrentie aan te gaan met de twee Duitse discounters.
Momenteel hebben Aldi en Lidl samen een marktaandeel van 12,1 procent in het Verenigd Koninkrijk en dat moet tegen 2022 doorgroeien naar 15 procent. Die groei zal vooral het gevolg zijn van de vele winkelopeningen. Daarnaast worden bestaande winkels gemoderniseerd en wordt het assortiment aangepakt, om in te spelen op de wensen van de Britse consument.