Modebedrijf Guess is er in geslaagd om in 2017 de omzet op te krikken, maar het leed wel een verlies van net geen 8 miljoen dollar. Een jaar eerder werd er nog bijna 25 miljoen dollar winst gemaakt.
Groei in Europa
De omzet van Guess kwam in 2017 uit op 2,36 miljard dollar (net geen twee miljard euro). Dat is een groei van 7,9% ten opzichte van een jaar eerder, bij gelijke wisselkoersen ging de omzet er met 5,3% op vooruit. In Noord- en Zuid-Amerika daalde de retailomzet nochtans met 10,9%, terwijl wholesale met 2,8% groeide. In Europa kwam de omzet 26,7% hoger uit, waarbij de retailomzet 11% hoger uitkwam. In Azië maakte Guess een sprong van 24,3%.
Ondanks de hogere omzet leed Guess toch een nettoverlies van 7,9 miljoen dollar (6,5 miljoen euro). Een jaar eerder was er nog sprake van een winst van 22,8 miljoen dollar (18,5 miljoen euro). Dat verlies is voornamelijk te wijten aan eenmalige kosten en de zwakke resultaten in Amerika.
“Ik zie nog steeds heel veel mogelijkheden in Europa en Azië, waar we zullen blijven investeren en waar we willen blijven groeien met dubbele cijfers, terwijl we ook de marges vergroten. We blijven ook werken aan het verbeteren van onze winstgevendheid op de Amerikaanse continenten”, zegt CEO Victor Herrero.
Guess verwacht in het huidige boekjaar opnieuw met 7 tot 8 procent te groeien en terug winst te maken.