Colruyt heeft het platform Apporto voor het grote publiek gelanceerd. Gebruikers kunnen er hun boodschappenlijstje achterlaten, waarna iemand anders in hun plaats naar de winkel gaat en de boodschappen doet.
Peer-to-peer
“Apporto is een echt peer-to-peer platform. Het brengt mensen met elkaar in contact en biedt hen alle ondersteunende functionaliteiten om zichzelf binnen een community en in alle vertrouwen te gaan organiseren. Met de app kan je bijvoorbeeld eenvoudig boodschappenlijstjes doorgeven en samenvoegen maar ook andere gebruikers evalueren aan de hand van een ‘rating’ systeem,” geeft COO Frans Colruyt aan.
Voor Appporto, dat werkt met alle ketens van Colruyt Group, werkt Colruyt dus niet samen met professionele shoppers, maar rekent het op een community, waar gebruikers elkaar willen bijstaan. Er wordt ook volledig onafhankelijk afgesproken hoeveel de gebruiker moet betalen aan iemand die in zijn plaats gaat winkelen. Colruyt hanteert momenteel geen vaste tarieven.
Om mensen die digitaal minder onderlegd zijn niet uit te sluiten, komt Colruyt ook op de proppen met de Samana Boodschappenlijn, waar vrijwilligers klaar staan om de boodschappenlijstjes op te nemen. Samana is de nieuwe naam van Ziekenzorg CM en er lopen ook gesprekken met andere organisaties om de dienst verder uit te breiden. In een tijd waarin vereenzaming toeneemt en mensen meer op zichzelf terug lijken te plooien, willen wij als retailer juist zorgen voor meer verbinding. Apporto legt eenvoudig de link tussen klanten en al wie niet zo gauw in de winkel geraakt, om welke reden dan ook”, aldus Frans Colruyt.