Antwerpen, Brussen en Luik op podium
Fastigon houdt tweejaarlijks passantentellingen in de kernwinkelgebieden van 23 Belgische steden, dankzij speciaal ontwikkelde draadloze cameratelsystemen. De telling van 2012 zet de Antwerpse Meir (290.000 passanten per week), de Brusselse Nieuwstraat (230.000) en de Luikse Vinâve d’Ile (200.000) op het podium.
Voor de Meir gaat het om een heuse krachttoer: twee jaar geleden moest de voornaamste Antwerpse winkelstraat het nog met 180.000 passanten stellen, nu komt daar dus plots meer dan de helft bij. Vermodelijk komt dat dankzij de sterkere aantrekkingskracht van het binnenstedelijke winkelgebieden en het toegenomen winkeltoerisme.
Volgens de Mode Unie zouden Nederlandse kopers er al goed zijn voor 10% van de omzet, maar ook andere buitenlanders komen speciaal naar de Scheldestad voor een weekendje shoppen. De Brusselse Nieuwstraat kreeg er in vergelijking met twee jaar geleden dan weer amper 10.000 passanten bij.
Mechelen haalt Brugge en Gent bij
Bij de subtoppers valt de opmars van Mechelen Bruul op: die haalt nu al 140.000 passanten per week, 40.000 meer dan zes jaar geleden. Meteen komt de winkelstraat op gelijke hoogte van de Steenstraat in Brugge en de Veldstraat in Gent, die in vier jaar 20.000 passanten kwijtspeelde door de diverse bouwwerven in de buurt.
De Diestsestraat in Leuven haalt 110.000 passanten, de Kapellestraat in Oostende lokt 100.000 bezoekers en de Lange Steenstraat in Kortrijk komt aan 90.000 bezoekers. Andere belangrijke straten met regionale aantrekkingskracht zijn de combinatie Stadsplein-Sint-Martinusplein in Genk, de Ooststraat in Roeselare (beide 70.000 bezoekers per week) en de Lippenslaan in Knokke (50.000).
Het kneusje is wellicht de Stationsstraat van Sint-Niklaas geworden: die is in vrije val en haalt nog amper 30.000 passanten. De aantrekkingskracht van het Waasland Shopping Center doet het centrum van de stad geen goed.