Consumenten vragen supermarkten om duurzamere aankopen te stimuleren in de nieuwe campagne ‘ik ben meer dan mijn kassaticket’. Zes ngo’s gaan daarvoor de samenwerking aan op initiatief van blogster Ingrid Renders van Maison Slash.
“Ik ben meer dan mijn kassaticket”
Consumenten zijn meer dan wat je van hun kassaticket kunt afleiden, is het vertrekpunt van de actie ‘ik ben meer dan mijn kassaticket’. Rikolto (het vroegere Vredeseilanden), Fairtrade Belgium, KVLV, Femma, Gezinsbond, Test Aankoop en de blog Maison Slash willen daarom een dialoog opstarten tussen consumenten en supermarkten.
“Enerzijds laten we consumenten aan het woord. Gewone gezinnen die met twijfels zitten over de keuzes die ze elke dag maken. Anderzijds geven we supermarkten de kans om te tonen hoe ze vandaag al werken aan meer duurzaamheid, maar evengoed om te vertellen welke dilemma’s en obstakels ze daarbij tegenkomen”, legt Renders uit. De campagne loopt een jaar lang en brengt verschillende thema’s aan bod. Als eerste thema staat vlees centraal, met als bedoeling dat consumenten op het onlineplatform Meerdanmijnkassaticket.be hun vragen en prioriteiten formuleren voor de supermarkten. Die krijgen dan ook de kans om te antwoorden.
Klanten betrekken in beleid
“Tuurlijk willen mensen niet te veel betalen”, zegt Jelle Goossens van Rikolto, “maar ze willen ook geen boeren doen lijden, of het milieu kapot maken. We zijn ervan overtuigd dat de overdonderende meerderheid gewoon wil dat het verhaal achter hun eten klopt, en daar een correcte prijs voor wil betalen. Dat signaal willen we overbrengen.”
“Het is te makkelijk om supermarkten weg te zetten als de grote boeman. En het is te makkelijk om enkel te wijzen naar de consument”, vervolgt Goossens. “Het is onze overtuiging dat de tijd rijp is dat supermarkten hun klanten op een nieuwe manier betrekken om hun beleid vorm te geven. Het is een kans om op een geloofwaardige manier prioriteiten te stellen op vlak van duurzaamheid en daarover verantwoording af te leggen.”