De Zweedse modeketen Hennes & Mauritz zet het nieuwe boekjaar alweer met minder gunstige cijfers in. Nu ook de verkoop in eigen land voor het eerst in decennia inkrimpt, neemt het vertrouwen bij investeerders af.
Dalende groei
Het Zweedse Hennes & Mauritz, nog steeds het op één na grootste modewerk wereldwijd, moet alweer dalende kwartaalcijfers voorleggen: tussen december en februari bleef de verkoop van kleding met een opbrengst van 46,2 miljard Zweedse kronen (4,6 miljard euro) onder de verwachte 47,3 miljard (4,7 miljard euro) en onder de omzet van 47 miljard van een jaar eerder.
De modeketen waarschuwde vorige maand nog dat prijsverlagingen ten gevolge van té grote voorraden de verkoopcijfers negatief zouden beïnvloeden. Ook tijdens het derde kwartaal van vorig jaar kwam H&M al met dit argument op de proppen om de tegenvallende cijfers te verantwoorden.
Terugval ook in Zweden zelf
De kwartaalcijfers brengen bovendien een verontrustende trend aan het licht: voor het eerst in tientallen jaren krimpt ook de verkoop van H&M-kleding in thuisland Zweden, waar de keten minder volk over de vloer kreeg in de eigen winkels. Op de eerste bijeenkomst van het bedrijf met institutionele beleggers (‘capital markets day’) in februari kon H&M de investeerders alvast niet overtuigen van zijn strategie om het tij te keren.
Eerder deze week maakte concurrent en Zara-moeder Inditex rooskleurige cijfers bekend die in schril contrast staan met de kwartaalcijfers van H&M: het bedrijf noteerde tijdens de eerste vijf weken van het financiële jaar een verkoopsgroei van 9% en doet het ook online erg goed.