Colruyt verkoopt al bijna twintig jaar online, maar het heeft daarbij nooit aan huis geleverd. In een interview laat Frans Colruyt echter weten dat thuislevering binnenkort mogelijk toch gelanceerd wordt bij Colruyt.
Enkel op duurzame manier
“Het staat op onze radar. De perceptie dat we tegen huis-aan-huis leveren zijn, is totaal fout. Alleen willen we dit op een duurzame manier doen”, zegt Frans Colruyt aan De Standaard. “We hadden nu al kunnen aan huis leveren, maar we werken liever stap voor stap en op een kwalitatieve manier. Dat betekent dat je het moet doen met de juiste partners.”
Bovendien wil de keten enkel leveren met ecologische voertuigen en moeten er voldoende klanten op een route aanwezig zijn. Eventuele eerste testen zullen volgens Frans Colruyt dan ook nog niet voor het nieuwe boekjaar zijn. Gratis zal de dienst overigens sowieso niet zijn: “Gratis leveren kan niet, we zullen moeten zien wat de klant wil betalen”, aldus Frans Colruyt, die mogelijk meer over deze plannen – en over de toekomst die hij ziet voor de foodretail – zal vertellen op het RetailDetail Congres op 26 april.
Succes Collect&Go
Ondertussen blijft Colruyt wel sterk inzetten op de afhaalpunten van Collect&Go. Dat netwerk bestaat nu al uit 183 afhaalpunten, waarvan de meerderheid verbonden zijn aan een gewone winkel. In de toekomst wil Colruyt ook experimenteren met afhaalpunten bij de Okay-winkels. “De keuze voor afhaalpunten was een keuze voor duurzaamheid”, zegt Geert Boel, manager van Collect&Go. “De afstand tussen de afhaalpunten mag nooit meer dan 10 tot 15 minuten rijden bedragen.”
Die afhaalpunten hebben in ieder geval hun effect niet gemist, want Colruyt is momenteel veruit marktleider in het online segment. “We steken er met kop en schouder bovenuit”, bevestigt Frans Colruyt.
De totale online omzet van Colruyt bedraagt momenteel circa 350 miljoen euro, waarvan het merendeel uit Collect&Go, dat ook sterk blijft groeien. “En dat is al enkele jaren het geval”, zegt Boel. “Afgelopen jaar kwamen er weer 80.000 klanten bij.”