Het aantal webshops in België is in 2017 met 26% toegenomen. In diezelfde periode steeg de online omzet met 17% naar 5,8 miljard euro. Een klein aantal grote webshops is wel verantwoordelijk voor bijna 90% van die omzet.
Vooral groei bij kleinere webshops
In België waren er eind vorig jaar 20.480 webshops te vinden, een kwart meer dan een jaar eerder. Dat blijkt uit de cijfers van E-Commerce Barometer van The House of Marketing en SafeShops.be. De groei is voornamelijk te vinden binnen het microsegment, webshops met een omzet van minder dan 100.000 euro per jaar.
Alle webshops waren samen goed voor een omzet van 5,8 miljard euro, wat neerkomt op een groei van 17%. “Dit zijn cijfers waar we best trots op mogen zijn. Ze weerspiegelen het vertrouwen van de Belgische consument, ook in de kleinere spelers op de markt”, zegt Greet Dekocker van de Belgische associatie voor de e-commercesector, Safeshops.be.
Het zijn wel nog altijd een aantal grote spelers die de Belgische markt beheersten: de 4% grootste Belgische weshops zijn verantwoordelijk voor maar liefst 89% van alle omzet.