Maisons du Monde heeft in 2017 de grens van het miljard euro omzet doorbroken. De Franse woonketen blijft stevig groeien, nu ook in het Verenigd Koninkrijk, maar toch stelt het de verwachtingen voor 2018 naar beneden toe bij.
Solide klim uit het rood en boven het miljard
Het afgelopen jaar zag Maisons du Monde de omzet met 14,6% stijgen naar het symbolische bedrag van 1,01 miljard euro. In de winkels die al langer dan een jaar bestaan steeg de omzet met 7,4%. Ook de nettowinst overschreed een belangrijke grens: die dook namelijk uit het rood en ging van 12 miljoen euro verlies naar 63 miljoen euro winst.
De operationele winst klom met 14,7% naar 106,8 miljoen euro, terwijl de brutomarge wel licht daalde van 67,1 naar 66,6%. De resultaten liggen daarmee in lijn met de eigen verwachtingen. “Met een solide vooruitgang in de verkoopcijfers en het EBITDA, heeft Maisons du Monde weer een jaar van rendabele groei gerealiseerd in 2017”, zegt algemeen directeur Gilles Petit.
Vijfde alle verkopen online, ondanks 25 nieuwe winkels
Aan het eind van het jaar had de interieurketen er ook 25 extra winkels bij, die de deuren vooral in de tweede jaarhelft openden. Zo kwamen er twee nieuwe franchisevestigingen in Dubai en Doha in Qatar bij, een eerste corner in warenhuis Printemps Nation en een nieuwe showroom in Parijs.
Niettemin ging Maisons du Monde er ook online op vooruit: onlineverkopen zijn al goed voor 21% van alle omzet, de online omzet groeide dan ook ruim 24% in het voorbije jaar. Het bewijst volgens Petit het succes van de omnichannelstrategie van de groep. Vorig jaar investeerde het bedrijf nog in een nieuw CRM-systeem.
Britse lancering drukt op prognose 2018
Dit jaar gaat Maisons du Monde echter uit van een lagere groei dan het initieel in zijn middellange termijnplannen had vooropgesteld. De keten verwacht een omzetgroei van zo’n 10%, terwijl het eerder een jaarlijkse groei van 12 tot 14% voorspelde. Een moeilijkere vergelijkingsbasis, gezien de goeie prestaties vorig jaar, en de voorziene investeringen in nieuwe winkelopeningen halen die stijgende lijn echter wellicht wat naar beneden. “We zijn van plan om onze marketinguitgaven te verhogen”, legt de topman uit aan Reuters: “De acquisitie van klanten, zeker internationaal, is duur en we willen onszelf de middelen geven om onze groei te financieren.”
Maisons du Monde zet in 2018 ook zijn eerste stappen op de Britse markt: het heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor corners in de warenhuizen van Debenhams. In totaal wil de Franse formule dit jaar 25 tot 30 winkels openen. “2018 wordt een jaar waarin we onze actieplannen doorzetten en van commerciële innovaties”, besluit Petit.